آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

نشست هند در مورد افغانستان؛ بر اتصال منطقه‌ای و انتقال گندم از طریق چابهار تاکید شد

خبرگزاری دید: در نشست گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در شهر ممبی بر اتصال منطقه‌ای از طریق بندر چابهار پافشاری شد.

به نقل از هندو، گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در مورد چابهار در شهر ممبی هند بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و اتصال منطقه‌ای از طریق بندر چابهار تاکیده شده است.

این نشست به تاریخ ١٢-١٣ اپریل در شهر ممبی هند دایر شد.

بر بنیاد گزارش‌ها، طا-لبان از تلاش هند برای چابهار حمایت کرده است.

این نشست دو روزه در ممبی در زمانی برگزار شد که چندین کشور در ازبیکستان در مورد موضوعات مربوط به زیرساخت‌ها با طا-لبان گفت‌وگو و مشارکت داشتند.

اولین نشست کارگروه مشترک هند و آسیای مرکزی (JWG) در چابهار با حضور معاونان وزیر و مقامات ارشد قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبیکستان و هند برگزار شد.

نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، معاون وزیر امور خارجه ایران و یک دیپلمات افغان به نمایندگی از افغانستان، دعوت شدگان ویژه در این نشست بودند.

بر اساس بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، شرکت کنندگان در مورد نقش سکتور خصوصی در ارتقای اتصال توافق کردند و «تأکید کردند که ابتکارات اتصال باید با هنجارهای بین‌المللی، حاکمیت قانون، احترام به تعهدات بین‌المللی مطابقت داشته باشد و بر اساس توافق دوجانبه، اصول اتصال پایدار، شفافیت، مشارکت گسترده، اولویت‌های محلی، پایداری مالی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها استوار باشد.

طرفین همچنین خاطرنشان کردند که توسعه اتصال منطقه‌ای برای تقویت تجارت بین هند و کشورهای آسیای مرکزی ضروری است.

گفتنی است که تمرکز بر چابهار به ویژه پس از برداشتن چندین گام از جمله توافق‌نامه‌ای که روز پنجشنبه با برنامه جهانی غذا برای تامین گندم مردم افغانستان از طریق بندر ایران امضا شد، افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا