آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

نشست پشت دروازه‌های بسته با طا-لبان در ناروی؛ آجندا چیست؟

خبرگزاری دید: هیئت تمام-مرد ۱۵ نفره طا-لبان ناوقت شنبه‌شب وارد اسلو پایتخت ناروی شد تا برای نخستین بار با مقامات غربی پشت دروازه‌های بسته دیدار سه روزه داشته باشند.

این نخستین دیدار هیئت طا-لبان با دیپلمات‌های غربی در اروپا پس از تسخیر کابل در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ است.
حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه از جمله موضوعات نشست سه‌ روزۀ هیئت طا-لبان با دیپلمات‌های غربی خوانده شده است.
طا-لبان قرار است با مقامات دولت ناروی، اتحادیه اروپا و نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده دیدار کنند. هیئت طالبان همچنین با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، از جمله رهبران زن و خبرنگاران ملاقات می‌کنند.
آجندای نشست چیست؟
یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته است که آجندای این دیدارها، گفت‌وگو در باره تشکیل نظام سیاسی فراگیر، پاسخ‌ها به بحران بشری و اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم و حقوق بشر، به‌ویژه تحصیل دختران و زنان است.
در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان به فرانس پرس گفته است که طالبان « گام‌هایی را برای پاسخگویی به خواسته‌های دنیای غرب برداشته و امیدواریم روابط خود را از طریق دیپلماسی با تمام کشورها، از جمله کشورهای اروپایی و غرب» به طور کلی تقویت کنیم.
مجاهد افزود: آن‌ها می‌خواهند فضای جنگی را … به وضعیت صلح‌آمیز تبدیل شود.
از سویی هم، علی میثم نظری رییس روابط خارجی جبهه مقاومت ملی در توییتی با انتقاد از گفت‌وگوهای دیپلمات‌های غربی با طا-لبان گفته است: همه ما باید صدای خود را بلند کنیم و از هر کشوری که به دنبال عادی‌سازی یک «گروه تروریستی» به عنوان نماینده افغانستان است، جلوگیری کنیم.
همزمان با ورود هیئت طا-لبان به ناروی، اعتراضاتی نیز علیه آن‌ها در اسلو صورت گرفت.
سلطانی شهروند افغان و یک تن از معترضین گفته است: ما طا-لبان را در ناروی نمی‌خواهیم. آن‌ها از ما نمایندگی نمی‌کنند.
وی افزوده است: طا-لبان در فهرست سیاه تروریست‌ها در ایالات متحده قرار دارند. پس چرا باید آن‌ها را دعوت کنیم و با آن‌ها مذاکره کنیم؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا