آخرین اخبارجهانسیاست

نشست پیمان امنیت جمعی در ایروان؛ افغانستان در آجندا است

خبرگزاری دید: رییس جمهور روسیه برای شرکت در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی به ایروان سفر می‌کند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه قرار است امروز چهارشنبه(۲ قوس) برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی به ایروان سفر کند و با الکساندر پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس، روسای جمهور قیرقیزستان، تاجیکستان و سایر مقامات دیدار کند.

سرویس مطبوعاتی کرملین گزارش داده که نشست سران پیمان امنیت جمعی در ایروان بر روی زمینه‌های همکاری در داخل این سازمان و همچنین مشکلات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای متمرکز خواهد بود.

پیش از این اجلاس نشست‌های وزیران خارجه و دفاع و همچنین نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود که شرکت‌کنندگان درباره وضعیت نظامی و سیاسی در حوزه‌های امنیت جمعی، سیاست خارجی، همکاری‌های نظامی و ضد تروریستی در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و اقداماتی برای تقویت ساختار امنیت جمعی بحث کنند.

تهدیدات ناشی از افغانستان

بر بنیاد این گزارش، موضوع افغانستان و تهدیدات ناشی از این کشور همچنان در کانون توجه این سازمان است.

امامعلی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان پیشتر گفته که گروه‌های تروریستی در حال تقویت مواضع خود در افغانستا، به‌ویژه با کمک فناوری‌های دیجیتالی پیشرفته هستند.

به گفته وی، چنین گروه‌هایی تهدید جدی برای کل منطقه آسیای مرکزی است.

در عین حال، دولت تاجیکستان بارها نگرانی خود را از رشد قاچاق مواد مخدر از افغانستان ابراز کرده است.

بر اساس گزارش دادستانی کل تاجیکستان، میزان مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان در تاجیکستان از سال ۲۰۲۰ به این طرف تقریباً دو برابر شده و به ۴ میلیون متریک تن رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا