آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

عطا محمد نور در پیوند به ایجاد «مجمع فدرال‌خواهان»:

نظام فدرالی به عنوان نمونه‌ای از نظام غیر متمرکز مورد تایید ما است

خبرگزاری دید: عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی در پیوند به ایجاد جریانی موسوم به مجمع فدرال خواهان افغانستان می‌گوید که از تلاش‌ها در جهت ایجاد نظام غیر متمرکز حمایت می‌کند.

جمعیت اسلامی افغانستان روز یکشنبه(۱۵ دلو) با نشر اعلامیه‌ای، نسبت به ایجاد جریانی موسوم به «مجمع فدرال خواهان افغانستان» موضع خود را بیان کرد.

عطا محمد نور رهبر این حزب سیاسی در اعلامیه منتشره گفته که «جمعیت اسلامی افغانستان در حالی که به تغییر نظام ریاستی متمرکز به غیر متمرکز باور عمیق دارد و پیرو این سیاست است، مودل نظام غیر متمرکز فدرالی را نیز نوع نظامی می‌داند که در بسا کشورهای جهان کاربرد دارد و موثر واقع شده است. نظام فدرالی که نمونه‌ای از نظام غیر متمرکز حساب می‌شود نیز مورد تایید ما است».

همچنان در اعلامیه این حزب سیاسی تصریح شده: «جمعیت اسلامی افغانستان که از بانیان و اعضای اصلی شورای مقاومت ملی است، با پیروی از منشور آن شورا به نظام غیر متمرکز باور و تاکید می‌کند، این نکته نیز لازم به یاد آوری است که مبارزه ما با روایت مبتنی بر تغییر نظام متمرکز به نظام غیر متمرکز پس از تغییر وضعیت کنونی، از طریق تعدیل قانون اساسی بوسیله اراده مردم افغانستان استوار است».

در بخشی دیگر از اعلامیه جمعیت اسلامی نوشته شده که «سرزمین ما نیز پس از پیروزی مقاومت نخست، شانس آن را داشت که نظام مردم سالار داشته باشد، اما در انتخاب نوع نظام دچار اشتباهی شدیم که وضعیت حاکم امروز نیز بخشی از آسیب‌های گزینش نظام متمرکز ریاستی است که در آن تمام صلاحیت‌ها در دست یک فرد قرار گرفت و خودکامگی، انحصار قدرت و بکارگیری آن مطابق میل فرد حاکم را فراهم آورد».

گفتنی است که روز گذشته(شنبه ۱۴ دلو) جریانی موسوم به مجمع فدرال خواهان افغانستان متشکل از برخی سیاسیون و اعضای پارلمان پیشین کشور در خارج از افغانستان اعلام موجودیت کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا