آخرین اخبارافغانستانتحلیلجهانخبر های مهمسیاست

نفوذ داعش در افغانستان، تهدیدی برای غرب

خبر بد تصاحب سرزمین‌های کلیدی از سوی آن‌ها و پنهان شدن در ارتفاعات است؛ جایی که می‌توانند دسترسی آسان به پول، سلاح، تجهیزات و … داشته باشند و جایی که می‌توانند حملات را برنامه ریزی، آموزش، اجرا، تسهیل و تسریع کنند.

گروه داعش پس از، از دست دادن خلافت خود خوانده‌اش در سوریه و عراق، با هزاران هزاران جنگجو نفوذ خود را در افغانستان گسترش می‌دهد.
مقامات امنیتی ایالات متحده و افغانستان می‌گویند این گروه مسلح در حال سربازگیری و طرح حملات بالای امریکا و دیگر کشورهای غربی است.
داعش به علت قابلیت‌های نظامی و همچنین استراتژی هدف قرار دادن غیرنظامیان هم در افغانستان و خارج از کشور، تهدیدی بزرگتر از طالب محسوب می‌شود.
نگرانی‌ها نسبت به این گروه عمیق تر می‌شود، وقتی برخی مقامات بر این باور است که طالبان شریک احتمالی داعش نیز باشد، گرچه با آن‌ها جنگیده‌اند.
یکی از مقامات اطلاعاتی امریکا مستقر در افغانستان به آسوشیتدپرس گفته است که موجی از حملات اخیر در کابل، «تمرینی» برای حملات بزرگتر در اروپا و ایالات متحده است.
این مقام که نخواسته نامی از وی گرفته شود، گفته است:« این گروه خطرناک ترین تهدید از افغانستان برای سرزمین ما است. ماموریت اصلی داعش انجام حملات بیرونی است.»
وی افزوده است:« این هدف آن‌ها و فقط موضوع زمان است. بسیار وحشتناک است.»
گسترش حضور:
ظهور داعش در افغانستان پس از رانده شدن جنگجویان اصلی این گروه از عراق و سوریه – جاییکه پایگاهی را در یک سوم هر دو کشور ایجاد کردند – به تابستان سال ۲۰۱۴ بر می‌گردد.
هوادارن آنها در افغانستان خود را منسوب به «ولایت خراسان» می‌دانند؛ نامی که در قرون وسطی برای بخش‌هایی از افغانستان، ایران و آسیای مرکزی استفاده می‌شد.
حضور این گروه ابتدا به چند تن می‌رسید و بیشتر شان طالبان پاکستانی اخراج شده از آن سوی مرز و همچنان طالبان افغانستانی خشمگین و ناراضی بودند که جذب ایدئولوژی داعش شدند.
در حالی که طالبان جنگ خود را محدود به افغانستان کردند، اما اعضای داعش با ابوبکر البغدادی، تنها رهبر این گروه در خاورمیانه، متحد شده و از ندای او برای مبارزه جهانی با غیرمسلمانان استقبال کردند.
امروز، داعش در افغانستان هزاران جنگجو دارد که بسیاری آن‌ها از آسیای مرکزی هستند، اما شامل کشورهای عربی، چچن، هند، بنگلادیش و قوم ایغور از چین نیز می‌شود.
این گروه مدت طولانی در ولایت ننگرهار مستقر بود، منطقه‌ای ناهموار در امتداد مرز پاکستان، اما حضور قوی در شمال افغانستان دارد و به تازگی نفوذ خود را در ولایت کنر نیز گسترش داده است؛ جایی که ثابت کرده بیرون راندنش دشوارتر است.
ولایت کوهستانی که حدود یک سال پناهگاهی برای اسامه بن لادن بود، وقتی امریکا در سال ۲۰۰۱ طالبان را سرنگون کرد. نیروهای امریکایی چندین سال کوشش کردند تا پاسگاه ها را در آن منطقه تسخیر کنند و در نهایت این منطقه را به طالبان واگذار کردند.
امروز، تعدادشان به هزاران تن می‌رسد
«اجمل عمر» عضو شورای ولایتی ننگرهار گفته است داعش اکنون در چهار ولایت حضور دارد – ننگرهار، نورستان، کنر و لغمان.
وی می‌گوید: اکنون در کنر، طرف راست سرک طالبان است و طرف چب گروه داعش و حکومت در وسط.
او که از داخل خانه به شدت محافظت شده‌اش در جلال‌آباد سخن می‌زد، پیش بینی می‌کند که ولایت کنر در آینده نزدیک به مرکز جلب و جذب داعش در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
عمر می‌افزاید: وقتی آن‌ها در افغانستان شروع کردند، شاید ۱۵۰ داعشی بود، اما امروز، تعدادشان به هزاران هزاران تن می‌رسد.
مقام اطلاعاتی امریکا می‌گوید که بدون یک استراتژی قاطع ضدتروریزم، تا سال آینده هواداران داعش در افغانستان قادر به انجام حمله بزرگی در ایالات متحده و اروپا خواهد بود.
او می‌گوید: خبر بد تصاحب سرزمین‌های کلیدی از سوی آن‌ها و پنهان شدن در ارتفاعات است؛ جایی که می‌توانند دسترسی آسان به پول، سلاح، تجهیزات و … داشته باشند و جایی که می‌توانند حملات را برنامه ریزی، آموزش، اجرا، تسهیل و تسریع کنند.
وی می‌افزاید: من فکر می‌کنم گسترش قلمرو در شرق افغانستان، هدف شماره یک نظامی آنها باشد.
منبع: الجزیره
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا