آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحمنطقه

نقش منطقه در روند صلح؛ اتمر با همتاهای چینی، عرب و ترکمنش گفت‌وگو کرد

حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در تماس‌های تیلفونی جداگانه با وزرای خارجه چین، عربستان سعودی و ترکمنستان در رابطه به روابط دوجانبه، نقش کشورها در تأمین صلح و اوضاع فلسطین بحث و تبادل نظر کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور امروز سه‌شنبه(۲۸ ثور) در بیانیه‌‌های جداگانه از گفت‌وگوی تیلفونی حنیف اتمر با وزیر خارجه چین، عربستان سعودی و ترکمنستان خبر داد. تقویت همکاری‌ها و روابط دوجانبه، نقش منطقه در تأمین صلح و ثبات و اوضاع فلسطین محور این گفت‌وگوها بود.
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با وانگ یی وزیر خارجه چین در مورد روند صلح افغانستان، مجادله با کرونا، تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور برای مبارزهٔ مشترک علیه تروریزم و تأمین صلح در افغانستان و رفاه منطقه‌‌ای بحث و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه، از همکاری‌ها و حمایت‌های همه‌جانبهٔ چین در خصوص روند صلح افغانستان به‌ویژه پشتیبانی از موقف افغانستان در خصوص استقرار آتش‌بس و تأمین صلح پایدار و باعزت در کشور ابراز قدردانی نموده و گسترش همکاری‌های استراتژیک در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور را با اهمیت خواند.
وزیر خارجه چین ضمن اعلام آمادگی پکن در قسمت فراهم‌سازی واکسین کرونا و تهیهٔ برخی از تجهیزات لابراتواری برای سکتور صحت، از تداوم همکاری‌های آن کشور با افغانستان در بخش فراهم‌سازی ماشین آلات جهت تقویت زیربناها و ترانسپورت شهری به وزیر خارجه اطمینان داد.


آقای وانگ همچنان تصریح کرد که جمهوری خلق چین به حمایتش از استقرار صلح دایمی در افغانستان ادامه خواهد داد.
دوجانب با تأکید بر گسترش همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور در راستای تأمین صلح و تقویت اجماع منطقه‌ای، روی برگزاری نشست سه‌جانبهٔ وزرای خارجۀ افغانستان، چین و پاکستان در آیندۀ نزدیک نیز رایزنی کرد.
حنیف اتمر در تماس جداگانه با فیصل بن فرحان آل‌سعود وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی پیرامون وضعیت پیش‌آمده در فلسطین، روند صلح افغانستان، تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور تبادل نظر کرد.


هر دوجانب، ضمن ابراز نگرانی‌های شدید و نکوهش تجاوز خونبار اسراییل بر حریم مردم فلسطین در جریان ماه مبارک رمضان و روزهای عید، بر ضرورت اقدام عاجل کشورهای اسلامی برای ختم فوری خشونت‌ها و حل معضلۀ فلسطین در چارچوب قطعنامۀ ۱۹۶۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تأکید کردند.
وزیر خارجه کشور در گفت‌وگو با رشید مرادوف وزیر امور خارجهٔ ترکمنستان نیز در مورد روند صلح افغانستان، تقویت همکاری‌های دوجانبه، تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی و گسترش همکاری‌های منطقه‌‌ای گفت‌وگو کرد.
وی با اشاره به آخرین انکشافات در روند صلح، پیرامون اهمیت اجماع منطقه‌‌ای و نقش کشورهای همسایه در خصوص تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور صحبت کرد.
آقای اتمر ضمن تأکید بر اهمیت تطبیق پروژه‌های بزرگ اتصال منطقه‌‌ای به ویژه پروژهٔ تاپی و تپ برای رفاه منطقه، روی ظرفیت‌های موجود جهت توسعهٔ هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور، به تفصیل صحبت نمود.
وزیر خارجه ترکمنستان ضمن تأیید بر اهمیت نقش کشورهای همسایه و منطقه در روند صلح افغانستان، از حمایت دولت ترکمنستان برای موفقیت روند صلح به وزیر امور خارجه، اطمینان داد.
آقای مرادوف با اشاره به اهمیت پیشرفت‌های به عمل آمده در پروژه‌های تاپی و تپ، در مورد آماد‌گی کشورش برای پیشبرد و آغاز مراحل بعدی این پروژه‌ها به وزیر امور خارجه معلومات داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا