آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

نمایشگاه خیابانی کتاب در کابل و تاکید به ترویج فرهنگ مطالعه

خبرگزاری دید: مسئولان کانون فرهنگی فیضانی به مناسبت هفته جهانی کتاب یک نمایشگاه سه روزه کتاب را در شهر کابل برگزار کرده و هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی عنوان می‌کنند.

نمایشگاه خیابانی کتاب در کابل و تاکید به ترویج فرهنگ مطالعه

عبدالباقی ایوبی مسئول کانون فرهنگی علامه فیضانی امروز یکشنبه (۲۲ جوزا) در افتتاح این نمایشگاه گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه سه روزه خیابانی کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه در میان جوانان می‌باشد؛ زیرا ما در هر شرایط نیاز به کتاب داریم چون آگاهی از دین، فرهنگ و رشد جامعه بستگی به کتاب و مطالعه دارد.
آقای ایوبی با بیان اینکه بدون مطالعه نمی‌توانیم در جامعه مفید باشیم گفت: کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند ‌برابر نبوده و انسان‌های نادان ناتوان اند و نمی‌توانند از عهده‌ کارها برآیند.
وی گفت: ما با برگزاری این نمایشگاه تلاش کردیم که در شرایط کنونی به منظور خدمت به شهروندان و علاقمندان مطالعه، زمینه دسترسی به کتاب را به طور آسان مساعد سازیم.


او کانون فرهنگی علامه فیضانی را یک مرکز تربیتی خوانده گفت: این کانون بر علاوه کتاب‌خانه و انتشارات یک مرکز فرهنگی و تربیتی است و آثار ناب را در این راستا از علامه فیضانی داریم که در بخش‌های عرفان، تصوف و خود شناسی حرف اول را می‌زند.
او در پاسخ به سوالی که با تحولات سیاسی و نظامی اخیر در کشور انگیزه و علاقمندی جوانان به کتاب و مطالعه چگونه است گفت: گر چند مردم در کنار مشکلات اقتصادی نگرانی‌های دیگر هم دارند ولی علاقمندان کتاب در هیچ شرایط نمی‌توانند بدون کتاب زندگی کنند به این دلیل نمی‌توانیم بگویم که فرهنگ مطالعه به صفر رسیده، ولی انگیزه مطالعه و توجه به کتاب نسبت به گذشته کم رنگ شده است.
ایوبی افزود: هر تحول پیامد‌های خود را در همه عرصه‌ها دارد که فرهنگ مطالعه هم از این امر مستثنا نبوده ولی چیز که مهم می‌‎باشد این است که پیامد‌های تحولات همیشگی نیست امروز هم کم کم زمینه‌ها و فرصت‌های خوبی مساعد می‌شود که نیاز به مطالعه و ظرفیت سازی جوانان دارد.


او خطاب به جوانان می‌گوید که ما بدون مطالعه نمی‌توانیم به ترقی و رفاه دست پیدا کنیم یک جامعه زمانی رشد می‌کند که انسان‌های دانا و مجهز به علم روز را داشته باشند زیرا یک جامعه آگاه هیچ وقت به تعصب دامن نزده و غلام دیگران نمی‌شود و مردم هوشیار هیچ وقت به نفع دیگران استعمال شده نمی‌‎تواند.
برگزاری این نمایشگاه با استقبال گرم شهروندان کابل مواجه شده و آنرا در جهت انگیزش جوانان به مطالعه و کتاب مفید می‌خوانند.
این در حالی است که بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی بازار کتاب و کتاب‌خوانی در کشور اُفت کرده و شهروندان از این ناحیه نگران‌اند.
بهیر احمدی یکی از شهروندان کابل که در این نمایشگاه جهت خریداری کتاب آمده به خبرگزاری دید می‌گوید که در شرایط کنونی که توجه چندانی به علم نمی‌شود مکاتب دخترانه بسته است و همچنان جوانان نگرانی‌های مختلف داشته و همه از کشور در حال فرار هستند چنین نمایشگاه‌ها یک امید زندگی و زنده ماندن را در این خاک به جوانان نوید می‌دهند.
معراج‌الدین مجری یکی دیگر از شهروندان کابل نیز به خبرگزاری دید گفت: این نمایشگاه برای جوانان کشور بسیار مفید است چون ما بدون مطالعه و کتاب نمی‌توانیم به سوی ترقی و رفاه کشور قدم برداریم.
آقای مجری از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که زمینه مطالعه و دسترسی جوانان را به کتاب مساعد سازند زیرا با شرایط اقتصادی کنونی جوانان ما توان خرید یک کتاب را ندارند و حکومت باید زمینه دسترسی موقت جوانان به کتاب را به شکل امانت برای مطالعه فراهم کند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا