آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

نماینده ایران در ملل متحد: طا-لبان دولت فراگیر تشکیل بدهند

خبرگزاری دید: نماینده ایران در سازمان ملل از طا-لبان خواست که به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ مثبت دهند.


به نقل از فارس، زهرا ارشادی سفیر و نماینده دایم ایران در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان طی سخنانی اظهار داشت: بیش از یک سال پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی و تسلط طا-لبان، افغانستان اکنون با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.
وی با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان افزود: براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۲۵ میلیون نفر در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند. حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طا-لبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است.
نماینده ایران تاکید کرد که این وضعیت فاجعه بار برای آن دسته از نیروهای خارجی که به صورت غیرقانونی تحت عنوان مبارزه با تروریزم به افغانستان حمله کرده و آن را اشغال کردند و چیزی جز ویرانی در پی آنها باقی نگذاشتند، مسئولیت و تعهداتی را به دنبال دارد.
نماینده ایران گفت: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان به ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه که در زنده نگهداشتن مردم افغانستان، حفظ خدمات اساسی و تقویت اقتصاد حیاتی بوده است، ادامه دهد.
ارشادی همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده افغانستان تأکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان بوده و برای کمک به اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.
ارشادی گفت: طا-لبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهند. حکومت فراگیر تنها راه تضمین و حمایت از حقوق همه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران و نیز اقلیت‌های زبانی، نژادی و مذهبی است.
وی افزود: علیرغم درخواست‌های بین‌المللی، طا-لبان هنوز نتوانسته است تلاش‌های قابل توجهی را برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا