آخرین اخبارجهانسیاست

نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل: جریان‌هایی که با امریکا ارتباط دارند مانع حصول حقابه ایران از هیرمند می‌شوند

خبرگزاری دید: حسن کاظمی قمی نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل به تازگی گفته است که این کشور در سال گذشته فقط ۲۷ میلیون متر مکعب آب از رود هیرمند دریافت کرده. او همچنان افزوده «متخصصینی که از دولت های گذشته در بدنه وزارت آب افغانستان بوده اند و امروزه نیز در حکومت طالبان حضور دارند، از موانع اصلی اجرایی سازی این اقدام هستند؛ این جریانات همچنین ارتباطاتی نیز با کشور های غربی و مقامات پیشین دارند».

کاظمی قمی افزوده که براساس معاعده هیرمند، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شود، اما در سال گذشته این کشور ۲۷ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده است.

به نقل از تسنیم، قمی گفته است که یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران، موضوع اجرایی‌کردن حق‌آبه‌ی هیرمند براساس معاهده۱۳۵۱ خورشیدی است.

او افزوده است: «این یک معاهده بین‌المللی است و در چارچوب آن باید در سال‌هایی که آب وجود دارد، سال آبی هست به میزان ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب به‌سمت ایران بیاید و طرف افغانی نسبت به این مساله متعهد هست».

کاظمی گفته است: «اما واقعیتی که اتفاق افتاد این بود که در سال گذشته به‌خلاف این تأکید و التزام و پایبندی، میزان آبی که از افغانستان وارد خاک کشور ما شد، حدود ۲۷ میلیون مترمکعب بیشتر نبود، در چند نوبت رهاسازی آبی که صورت گرفت این اتفاق افتاد، این یک فاصله عمیقی است، یک شکاف عمیقی است بین آن عددی که در معاهده آمده و آن چیزی که انجام شده است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا