آخرین اخبارایرانجهانخبر های مهمدولت فراگیرسیاست

کاظمی قمی:

نمی‌گذاریم افغانستان به دام شرارت‌های امریکا بیفتد/ اگر طا-لبان رسمیت می‌خواهند باید دولت فراگیر تشکیل بدهند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان می‌گوید که نباید عرصه افغانستان را برای «دشمنان» خالی گذاشت. او تاکید کرده که به رغم تعامل کشورش با طا-لبان، تا زمانی که دولت فراگیر تشکیل ندهند، آن‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت.


به نقل از ایسنا، حسن کاظمی قمی می‌گوید: طا-لبان حتما در پی کسب مشروعیت بین‌المللی هستند و بر آن اصرار دارند. ایران هم در شرایط امروز با طا-لبان تعامل می‌کند اما تا دولت فراگیر تشکیل نشود آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال خالی کردن عرصه در افغانستان به این معنی است که تروریزم در آنجا قوی می‌شود و به سمت مرزهای ما هم کشیده می‌شود.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح می‌کند: نمی‌خواهم بگویم ماهیت طا-لبان تغییر کرده یا خیر اما واقعیات حکمرانی این درس را داده که اگر می‌خواهند جامعه جهانی آنها را به رسمیت بشناساند، باید از حمایت قاطبه مردم استفاده کنند و خواسته‌های مردم را در نظر بگیرند.
کاظمی قمی اظهار کرد: افغانستان به عنوان یک کشور همسایه از جایگاه مهمی برای محیط امنیتی و سیاست خارجی ما برخودار است. تجربه بیش از چهار دهه نشان داده این کشور با توجه به ویژگی‌هایی که دارد دوبار مورد تجاوز و اشغالگری (امریکا و شوروی سابق) قرار گرفته و جنگ‌های داخلی را از سر گذرانده، طبیعتاً مسائلی که موجب شده این کشور به سمت جنگ و بی‌ثباتی و موج آوارگی و نهایتاً رشد تروریزم برود بر روی محیط امنیتی ما هم در حوزه امنیت داخلی و هم سیاست خارجی اثر گذار است.
وی خاطر نشان کرد: امروز اتفاق بزرگی افتاد و ما شاهد شکست سیاست‌های امریکا در افغانستان هستیم، امریکا شکست خورد، نظامیانش فرار کردند اما سرویس جاسوسی و امنیتی آن همچنان به دنبال شرارت هستند تا اجازه ندهند این کشور به سمت ثبات برود. در چنین فضایی یکی از کارهای بزرگ ایران این است تا کمک کند افغانستان به مسیری حرکت کند که در دام این شرارت‌ها نیفتد.
نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان تصریح کرد: بنابراین مبارزه با تروریزم و سیاست‌های اشغالگر در گرو این است که واقعاً بتوان دولت قوی و فراگیر تشکیل داد، چنین دولتی می‌تواند با تروریزم و سیاست‌های اشغالگر بجنگد و طرح های سازندگی و توسعه همکاری را به پیش ببرد. لذا تمایل داریم تا کمک کنیم که افغانستان به چنین سمت و سویی حرکت کند.
کاظمی قمی بیان کرد: امروز امریکایی‌ها از دور دست به شرارت های خود می‌پردازند و یکی از تلاش‌های‌شان این بوده تا ایران را در افغانستان درگیر کنند اما ما اجتناب طرفینی کردیم؛ خود رهبران این کشور هم متوجه شدند. همچنین در خصوص مهار داعش با هیئت حاکمه افغانستان تلاش کردیم که خوشبختانه داعش سمت مرزهای ما نیامده است.
کاظمی قمی افزود: این که امروز افغانستان به عنوان یک دغدغه جدی، ما را درگیر خود کند ما از این مرحله عبور کرده‌ایم گرچه دغدغه هایی وجود دارد اما در صحنه عملیات اقدامات خوبی در حال انجام است که بتوان با تروریزم مبارزه و آن را مهار کرد.
کاظمی قمی در ادامه با اشاره به گذشت یکسال از به قدرت رسیدن طا-لبان در افغانستان و به رسمیت شناخته نشدن حکومت آنها از سوی جامعه جهانی گفت که آنها حتماً در پی این مسئله هستند و بر آن اصرار دارند.
کاظمی قمی همچنین در پاسخ به این سوال که در دهه‌های مختلف و از زمانی که طا-لبان در افغانستان شکل گرفت، علاوه بر داخل جامعه افغانستان، در ایران نیز افکار عمومی نگاه مثبتی به این جریان نداشتند و به نظر می‌رسد هنوز هم این نگاه وجود دارد چه اقداماتی برای روشن کردن افکار عمومی تاکنون صورت گرفته است؟ گفت: در گروه بندی‌هایی که اکنون وجود دارد طا-لبان نشان دادند که در مجموعه طیف جریان‌های سلفی تکفیری مانند داعش نیستند، داعش غیر از خودش همه را کافر می‌داند، بحث شیعه نیست داعش زمانی که به دانشگاه موصل حمله کرد ۱۲۰۰ دانشجو اعم از شیعه، سنی، ایزدی و .. را سر برید. در حالی که طا-لبان اینگونه نیست نگاه طا-لبان بر مبنای شریعت فقه حنفی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا