آخرین اخباراسلایدشوجهان

نهادهای خیریه از احتکار واکسین کرونا توسط کشورهای ثرومند هشدار می‌دهند

جمعی از نهادهای امدادی و خیریه جهانی از احتکار واکسین کرونا توسط کشورهای ثروتمند هشدار داده و می‌گویند که با این اقدامات شهروندان کشورهای فقیر چانس ایمنی را در برابر ویروس کرونا از دست می‌دهند. ایتلاف مردمی واکسین می‌گوید نزدیک به ۷۰ کشور کم‌درآمد تنها قادرند در هر ۱۰ نفر به یک نفر واکسین تزریق کنند.

به نقل از بی بی سی، این سازمان‌ها می‌گویند آنها نگرانند ۹۰‌ درصد مردم کشورهای کم‌درآمد در سال آینده در برابر ویروس کرونا ایمن نشوند، در حالی که کشورهای ثروتمند بیشتر از نیازشان واکسین دارند.
واکسین کرونای آکسفورد/استرازنکا متعهد شده است ۶۴ درصد از دوزهای تولید شده را در اختیار مردم کشورهای در حال توسعه قرار دهد.
آنها می‌گویند شرکت‌های دارویی برای اطمینان از تولید دوز بیشتر از این دارو، باید فناوری خود را به اشتراک بگذارند.
اتحاد مردمی واکسین از همه شرکت‌های دارویی که روی واکسین‌های کووید-۱۹ کار می‌کنند، خواسته تا فناوری و مالکیت معنوی خود را به اشتراک بگذارند تا میلیاردها دوز بیشتر تولید شود و در دسترس همه نیازمندان قرار گیرد.

احتکار و سفارش بیشتر از نیاز
تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که در صورت تایید همه واکسین‌ها، کشورهای ثروتمند نه تنها دوزهای کافی را برای واکسیناسیون کل جمعیت خود در اختیار دارند، بلکه سه برابر جمعیتشان واکسین خریداری کرده‌اند.
به طور مثال گفته شده که کانادا به اندازه‌ای واکسین سفارش داده است که هر کانادایی می‌تواند پنج بار از آن برخوردار شود.
با در نظر گرفتن اینکه اگر کشورهای ثروتمند حدود ۱۴ درصد جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند، آنها عجالتاً ۵۳ درصد کل واکسین‌هایی را که تا کنون وعده داده شده خریداری کرده‌اند.
در حال حاضر بریتانیا و روسیه واکسیناسیون سراسری را آغاز کرده‌اند.
آنا ماریوت، مدیر سیاست‌های بهداشتی آکسفام گفت «هیچ کس نباید از دریافت واکسین نجات‌دهنده زندگی به خاطر کشوری که زندگی می‌کند یا میزان پولی که در جیب دارد محروم شود».
او گفت «اما تا زمانی که چیزی تغییر چشمگیر نکند، میلیاردها نفر در سراسر جهان در سال آینده، واکسین ایمنی از بیماری کووید-۱۹ را دریافت نخواهند کرد».

استرازنکا شرکتی که واکسین کرونای دانشگاه آکسفورد را تولید می‌کند، متعهد شده است که آن را به صورت «غیرانتفاعی» در دسترس کشورهای در حال توسعه قرار دهد.
این واکسین ارزان‌تر از سایز واکسین‌هاست و می‌توان آن را در دمای یخچال نگهداری کرد؛ موضوعی که توزیع آن را در سراسر جهان آسان‌تر می‌کند.
اما فعالان می‌گویند یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند واکسین کافی برای کل دنیا تهیه کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا