آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاگزارش

خبرنگاران:

نهادها از نام خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند/ کورس‌های کوتاه مدت خبرنگاری متوقف شود

سید احسان موسوی- کابل


خبرگزاری دید: ده‌ها تن از خبرنگاران در کابل می‌گویند، نهادهایی که خودشان را حامی رسانه‌ها و خبرنگاران می‌گویند از نام خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند و برگزاری کورس‌های کوتاه مدت به جامعه رسانه‌ای افغانستان خیانت است.

نهادها از نام خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند/ کورس‌های کوتاه مدت خبرنگاری متوقف شود


حرکت دادخواهی خبرنگاران امروز پنجشنبه (۳۰ سرطان) در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کردند که نهادهایی که در ۲۰ سال گذشته از نام خبرنگاران استفاده کردند، هنوز این روند باطل شان ادامه دارد و با برگزاری کورس‌های کوتاه مدت در حق خبرنگاران خیانت می‌کنند.
رسول شهزاد یکی از خبرنگاران گفت: حرکت دادخواهی خبرنگاران طی دو کنفرانس خبری که پیش از این برگزار کرده بود از نهادهایی که تحت نام حمایت از خبرنگاران فعالیت دارند، خواستند تا مشروعیت شان را از خبرنگاران بگیرند و به سوء استفاده از نام خبرنگاران پایان دهند.
آقای شهزاد افزود که در حالی که صدها خبرنگار مسلکی در کشور بیکار است، برخی از این نهادها با برگزاری کورس‌های کوتاه مدت در بدل پول، اسناد خبرنگاری توزیع می‌کنند.
وی همچنان گفت که حرکت دادخواهی خبرنگاران از این نهادها می‌خواهد تا این روند باطل را متوقف کرده و به جامعه رسانه‌ای افغانستان خیانت نکنند.
شهزاد همچنان گفت که شماری از خبرنگاران که وظایف شان را از دست دادند، در شرایط بسیار بد مالی قرار دارند که برای تامین زندگی‌شان به کارهای شاقه روی آوردند.
شهزاد گفت: ما خبرنگاران از نهادهای بین‌المللی که حامی خبرنگاران و رسانه‌ها است می‌خواهیم تا دیگر بالای این نهادهای خودخوانده اعتماد نکرده و به خبرنگاران واقعی کمک کنند.
از سویی هم، حلیم ضیایی یکی دیگر از خبرنگاران گفت: کورس‌های کوتاه مدت که از سوی نهاد نی، خانه ملی خبرنگاران و تلویزیون رسا برگزار می‌شود، در واقع خیانت بزرگ در حق خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای افغانستان است.
آقای ضیایی گفت: حرکت دادخواهی خبرنگاران از این نهادها می‌خواهد تا کورس‌های کوتاه مدت را متوقف کرده و بیش از این به خبرنگاران خیانت نکنند.
این در حالی است که در این اواخر نهاد نی و تلویزیون رسا کورس‌های کوتاه مدت خبرنگاری را ایجاد کرده‌اند که در بدل پول به شهروندان اسناد خبرنگاری می‌دهند.
بهشته شالیزی یک دیگر از خبرنگاران گفت: بعد از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان شماری از رسانه‌ها تعطیل شده و صدها خبرنگار وظایف شان را از دست داده است که نهادهای به اصطلاح حامی خبرنگاران، هیچ کاری برای شان نکردند.
شالیزی افزود که بعد از تحولات اخیر و متوقف شدن فعالیت شماری از رسانه‌ها خبرنگاران زن نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند و بیکار و خانه نشین شدند.
وی از نهادهای بین‌المللی خواست، همانطور که در بیست سال گذشته از خبرنگاران حمایت کردند، در شرایط کنونی نیز از رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت کنند تا آزادی بیان در افغانستان از بین نرود.
گفتنی است که بعد از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان برخی از رسانه‌ها به دلیل مشکلات مالی، امنیتی و عدم دسترسی به اطلاعات فعالیت شان را متوقف کردند که تمامی کارمندان این رسانه‌ها بیکار شده و در شرایط بد مالی به سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا