آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجنگجهانمنطقه

نهاد استرالیایی: ادعای طا-لبان برای مبارزه با دا/عش بی‌اساس است

خبرگزاری دید: انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا با اشاره به اینکه حملات اخیر در قندهار و حومه مسکو قدرت و توانایی دا/عش را به نمایش گذاشت و ادعای نابودسازی شاخه خراسان این گروه از سوی طا-لبان را بی‌اساس ثابت کرد می‌گوید که ادعای طا-لبان مبنی ‌بر مبارزه آنان با دا/عش و قطع رابطه‌شان با شبکه القا/عده بی‌اساس و «پوچ» است.

این انستیتوت روز پنج‌شنبه، (۹ حمل) در گزارشی گفته است؛ «عقب‌نشینی» نظامی امریکا و متحدانش از افغانستان، پرسش‌های جدی را درباره مبارزه با «تروریسم و مهار آن» در سطح جهان ایجاد کرده است.

این نهاد می گوید؛ گروه دا/عش نه‌تنها توانایی عملیاتی خود را در افغانستان احیا کرده است، بلکه توان حمله بر اهداف بین‌المللی را نیز به دست آورده است.

انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا با اشاره به رقابت خونین میان طا-لبان و دا/عش تاکید دارد که پس از به قدرت رسیدن دوباره طا-لبان چشم‌انداز منطقه به‌طور قابل توجهی به نفع «گروه‌های افراطی خشن» تغییر کرده است.

بربنیاد این گزارش، طا-لبان به ائتلاف دیرینه خود با – القا/عده – وفادار مانده‌ است و این گروه هسته‌های فعالی را در بسیاری از ۳۴ ولایت کشور ایجاد کرده است.

افزون بر این، انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا تاکید کرده است که ۲۱ گروه «افراطی خشونت‌آمیز» دیگر پایگاه‌های منطقه‌ای و عملیاتی را در افغانستان تحت نظارت طا-لبان پیدا کرده‌اند.

در این گزارش به تنش‌های اخیر حکومت پاکستان و طا-لبان و رابطه این گروه با تی‌تی‌پی نیز پرداخته شده است.

انستیتوت مطالعات استراتژیک آسترالیا تصریح کرده است که طا-لبان در تلاش برای «تقویت حاکمیت ظالمانه خود»، بسیاری از اعضای تی‌تی‌پی را نیز به افغانستان فراخوانده‌اند.

به گفته این نهاد، علی‌رغم حمایت اسلام‌آباد از طا-لبان در زمان حضور ایالات متحده و متحدانش در افغانستان، این امر روابط آن گروه با دولت پاکستان را تیره کرده است.

طا-لبان همواره ادعا کرده‌اند که القا/عده در افغانستان وجود ندارد، دا/عش سرکوب شده است و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان بر کشور دیگری حمله کند.

با این حال، حملات اخیر دا/عش در حومه مسکو و قندهار، نگرانی‌‌ها را در افغانستان و کشورهای همسایه بیش‌تر کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا