آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی:

نه پوهنتون است، نه دانشگاه، باتلاق است/ طالبان را مجبور به پذیرفتن صلح می‌کنیم/ نهادها بیش از حد در مرکز متمرکز شده است

خبرگزاری دید: رییس جمهور اشرف غنی می‌گوید که طالبان را مجبور به پذیرفتن صلح خواهد کرد. آقای غنی گفت که نظام تحصیلی کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد. او افزود که نهادها بیش از حد در کابل متمرکز شده است.


رییس جمهور غنی که امروز پنجشنبه(۶جوزا) در ارگ سخن می‌زد، گفت: ما ضرورت به یک بحث و گفتمان اساسی در معارف و تحصیلات عالی خود داریم، علمی که به دانشجو داده می‌شود چند سال قابل دوام است؟ باید حافظه داشته باشیم که یک درس را تکرار کنیم! از این وضعیت طوطی وار باید براییم.
آقای غنی گفت: از من پرسیدند که پوهنتون است یا دانشگاه گفتم هیچ کدام، باتلاق است. مهم آموختن علم است نه جنجال سر دو کلمه.
به باور رییس جمهور، دانشجویان در صنف اول با انگیزه می‌آیند ولی از صنف چهارم افسرده بیرون می‌شوند و در این بخش باید بازنگری شود.
غنی در بخشی از سخنانش باره مارکیت و ضرورت توجه به آن در نظام تحصیلی کشور اشاره کرد: باید روی مارکیت و شامل ساختن آن در نصاب فکر و اقدام کنیم. یک زمانی روشنفکران ما مثل محمودی صاحب، غبار صاحب، الفت صاحب مجید زابلی را از این وطن کشیدند، چون طرح اقتصادی او را درک نمی‌کردند. سرمایه گذاری دزدی نیست. اگر مارکیت را شامل نصاب نسازیم، آیا دولت می‌تواند به فارغان همه ساله زمینه کار را مساعد بسازد؟ باید مارکیت را از سطح محلی تا بین‌المللی شامل نصاب بسازیم.
وحدت ملی:
رییس جمهور در سخنانش گفت، نکته سوم وحدت ملی است متاسفانه دانشگاه‌ها به مراکز نفاق ملی تبدیل شده است. از پوهنتون صدایی در حمایت از انتحاری بلند می‌شود. هرجای حمله می‌شود صدای پوهنتون کجاست. به پوهنتون حمله شد به مکتب سیدالشهدا حمله شد. راه حل این است که همه افغانستان را از خود بدانیم. پایتختی که از نبض مردم خبر نداشته باشد ناکام است. پایتخت باید حلقه وصل باشد. امروز اداده بیش از حد در کابل متمرکز شده است. این تمرکز منفی است.
روند صلح:
به گفته رییس جمهور، نکته بعدی اعمار صلح است. او گفت: باید پوهنتون‌ها طرح و برنامه داشته باشند و صلح را بسازند. تمام عوامل جنگ داخلی ما از میان رفته. نیروهای بین المللی آمده بودند و اکنون می‌روند شما کدام تشویش در پیشانی من مشاهده کرده‌اید؟
او افزود که چهل و سه سال است که در جنگ هستیم، ما از حق زندگی مسالمت آمیز ما محروم شده‌ایم.
رییس جمهور غنی اما تاکید کرد که افغانستان به انزوا نمی رود. فصل نو مناسبات جهانی و منطقه‌ای ما است
اتصال:
رییس جمهورغنی به اتصال در کل کشور نیز اشاره کرده و تاکید کرد که باید حلقه بزرگ اتصال که جمهوریت است زمینه را برای صلح مساعد بسازد.
غنی: موضوع پنجم اتصال است. وصل به تمام معنایش. یک حلقه بزرگ می‌تواند چند حلقه کوچک را در خود جا بدهد، ولی یک حلقه کوچک نمی‌تواند چند حلقه بزرگ را در خود جای بدهد. حلقه بزرگ جمهوریت است و حلقه کوچک طالبان.
به گفته او، طالبان هر روز می‌خواهند ما را بکشند. امروز باشد یا فردا طالبان را باید بیاریم و شامل روند صلح بسازیم. آن‌ها در نهایت مجبور می‌شوند که بیایند و در وطن به فکر آبادی آن باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا