آخرین اخبارافغانستانسیاست

پیام نوروزی حزب اقتدار ملی:

نوروز و بهار نو مبارک/ مذاکرات صلح از یک مرجع با صلاحیت انجام شود/ شکاف سیاسی اخیر به سود کشور نیست

حزب اقتدار ملی افغانستان در پیامی نوروزی، ضمن تبریکی سال جدید خورشیدی و فرارسیدن نوروز، به روند صلح، بحران ویروس کرونا، شکاف اخیر سیاسی و مسئله امنیت در کشور اشاره نموده و تاکید کرده که باید روند صلح از یک مجرای با صلاحیت به پیش برده شود، شکاف اخیر سیاسی به سود کشور نیست و مبارزه با ویروس کرونا مسئولیت ملی همه ما است.

به گزارش خبرگزاری دید، حزب اقتدار ملی در پیامی نوروزی با تبریک و تهنیت فرار رسیدن سال نو و بهار نو، بر چهار موضوع روند صلح، بحران اخیر سیاسی در کشور، مسئله امنیت و بیماری خطرناک کرونا(کووید-۱۹) مکث کرده است.

در بخشی از پیام، تاکید شده که روند صلح باید ازیک مجرای معتبر و با صلاحیت به پیش برده شود، بحران سیاسی اخیر میان سیاسیون به سود کشور نیست و باید هرچه زودتر خاتمه یابد و همچنان بیماری کرونا یک حالت اضطرار ملی است که همه مردم باید با آن مبارزه کنند.

متن کامل پیام:

پیام نوروزی حزب اقتدارملی افغانستان به مناسبت آغاز سال نو خورشیدی ۱۳۹۹ و بعثت رسول اکرم (ص)

«یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبرالیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال»

فرا رسیدن سال نو خورشیدی (۱۳۹۹) و عید سعید مبعث رسول اکرم (ص) در سوم حمل، بر تمام مردم افغانستان مبارک باشد. هرچند گردش سال و روزها یک روند طبیعی است، اما آغاز هر سال و فرا رسیدن بهار، امید و نیروی تازه‌ای را ایجاد می‌کند تا به پیشواز فصل نو و مرحله تازه تری رفت. امید است که همزمانی حلول سال نو با مبعث حضرت رسول اکرم (ص)، سال پیش روی را با میمنت و سلامتی و امنیت و سعادت همراه گرداند. سال نو خورشیدی (۱۳۹۹) در شرایطی فرا می‌رسد که افغانستان در آستانه مهم ترین فراز تاریخ و تعیین کننده سرنوشت خویش قرار گرفته است. حزب اقتدارملی افغانستان ضمن تبریک سال نو و بهار نوروزی و تأسی به آموزه‌های رسالت پیامبراکرم (ص) به هم‌وطنان عزیز، نکات آتی را به مثابه مهم‌ترین ضرورت‌های تعیین کننده کشور در سال نو خورشیدی یاد آور می‌شود:

۱-صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی: تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای دست یابی به یک صلح واقعی و عادلانه اینک در یک مقطع بسیار حساس و تعیین کننده رسیده است. به تعبیری دیگر، تحقق صلح در شرایط کنونی دقیقاً به نتایج و چگونگی نشست بین‌الافغانی بستگی دارد. بنابراین حضور در نشست بین‌الافغانی که تمام طرف‌های سیاسی در آن شریک هستند، یک وجیبه ملی را پیش روی مردم و دولت قرار داده است. حزب اقتدارملی افغانستان ضمن حمایت و استقبال از آغاز و پیشرفت‌های به دست آمده در روند صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، آرزو دارد که روند صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با درنظر داشت ارزش‌های قانون اساسی، دستاوردهای چندین سال گذشته، آزادی بیان، حقوق سیاسی و اجتماعی زنان و مطابق با آرزوهای واقعی مردم ما از یک آدرس واقعی و منسجم، و با برنامه و درایت قابل اعتماد سیاسی پیش برده شود. 

۲- شیوع ویروس کرونا: گسترش ویروس کرونا به عنوان یک آفت جهانی، متاسفانه جامعه ما را نیز درگیر خود ساخته است. خوش بختانه حکومت و مسئولین وزارت صحت عامه و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، با وجود چالش‌ها و کمبودها، در مقابله با این ویروس و پیشگیری از شیوع آن، تصامیم و تدابیر جدی را روی دست گرفته اند- که شایسته تقدیر می‌باشد- با وجود آن، از حکومت و مسئولان صحی کشور انتظار برده می‌شود که برای حفظ جان مردم و تأمین سلامت آنان از هیچگونه اقدام موثر و تامین نیازها و ایجاد سهولت برای شهروندان در زمینه رعایت بهداشت و تداوی افراد مبتلا به ویروس کرونا کوتاهی نورزند. البته از مردم شریف افغانستان نیز خواسته می‌شود که در مبارزه با شیوع ویروس کرونا همکاری جدی با مسئولان وزارت صحت عامه داشته باشند. موفقیت براین آفت مهلک، فقط با مسئولیت پذیری همگانی امکان پذیر است. 

۳- پایان بخشیدن به تنش‌ها و شکاف‌های سیاسی: تجارب تاریخی و سیاسی نشان داده است که هیچ چیز به اندازه اختلاف و شکاف‌های سیاسی و اجتماعی برای کشور خطرناک نیست. در چنین شرایط حساس سیاسی که حفاظت از نظام سیاسی و ارزش‌های دموکراسی، اتحاد و همسویی همه جانبه را می‌طلبد، ادامه تنش‌ها و شکاف‌های سیاسی نه تنها مواضع مدافعان نظام سیاسی را تضعیف می‌سازد، بلکه بر چگونگی روند صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی کاملاً اثر منفی برجای خواهد گذاشت. بنابراین با در نظر داشت این مهم، حکومت و فعالان سیاسی بایستی هرچه زودتر درایت و درک سیاسی و هنر دیپلماسی را برای رفع این تنش‌ها و شکاف‌های سیاسی بکار بندند و سعی کنند که صفوف سیاسی و اجتماعی مدافعان نظام سیاسی و ارزش‌های دموکراسی هرچه قویتر و منسجم‌تر در صحنه‌های سیاسی و مدیریت کشور ظاهر شود.

۴-تأمین امنیت: موضوع امنیت برای کشور و جامعه به منزله آب حیات است. خوش‌بختانه نیروهای دفاعی و امنیتی کشور تاکنون با قدرت از نظام سیاسی و حفظ جان مردم عمل نموده‌اند؛ اما پیداست که با توجه به گستردگی ناامنی و تعدد دست‌های پیدا و پنهان در ایجاد ناامنی در کشور، چالش‌های جدی و بسیاری برای تأمین امنیت کشور وجود دارد. امید می‌رود که در سال نو خورشیدی نیروهای بیدار دفاعی و امنیتی در همکاری وسیع مردم و هماهنگی بخش‌های مختلف دولتی، امنیت کامل برای شهروندان کشور فراهم شود تا زمینه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و توسعه همه جانبه برای یک زندگی آرام و برخوردار از رفاه برای مردم افغانستان مساعد گردد. 

حزب اقتدار ملی افغانستان، آرزومند است که سال نو خورشیدی (۱۳۹۹) برای مردم افغانستان، سال پایان خشونت و جنگ و سال دست یابی به صلح واقعی، سال حاکمیت قانون و پیشرفت اقتصادی و درخشندگی و برازندگی دولت و ملت افغانستان در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. 

حزب اقتدارملی افغانستان

کابل-اول حمل ۱۳۹۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا