آخرین اخباراجتماعتحلیلجهان

نژادپرستی؛ آیا وضع اروپا از امریکا بهتر است؟

آیا میزان نژادپرستی در اروپا کمتراز ایالات متحده است؟ آیا خشونت پولیس علیه اقلیت‌های سیاهپوست،]مهاجران آسیایی[ و عرب تبار مقیم اروپا دلایل نژادی دارد؟

سه شنبه میلیون‌ها اروپایی در همبستگی با معترضان خشونت‌های پولیس علیه سیاهان امریکا صفحه رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام و توییترخود را سیاه کردند. میلیون‌ها نفراز «وحشیگری» پولیس که منجر به کشته شدن جورج فلوید شد در شوک و خشم هستند. در این میان بسیاری از شهروندان اروپایی خود معنی نژادپرستی و تبعیض و خشونت‌های پولیس را بصورت روزمره تجربه می‌کنند.

در روزهایی که خیابان‌های ایالات متحده علیه نژادپرستی و خشونت پولیس علیه سیاهان یکی از ناآرام‌ترین دوران‌ را تجربه می‌کند، بسیاری در اروپا از خود می‌پرسند: آیا میزان نژادپرستی در اروپا کمتراز ایالات متحده است؟ آیا خشونت پولیس علیه اقلیت‌های سیاهپوست،]مهاجران آسیایی[ و عرب تبار مقیم اروپا دلایل نژادی دارد؟

برای درک بیشتر این موضوع شاید فرانسه یکی از بهترین نمونه‌ها باشد؛ یکی از معدود کشورهای اروپایی که می‌توان آن را از منظر تنوع نژادی با ایالات متحده مقایسه کرد. فرانسه که یکی از مهم‌ترین استعمارگران جهان در قرن هجدهم و نوزدهم بود و پس از پایان دوران استعماردر میانه‌های قرن بیستم، ناگزیر پذیرای بسیاری از شهروندان افریقایی‌تبار، عرب و سیاه پوست مستعمرات سابق شد.

در دهه‌های اخیر بارها حومه‌های پاریس به دلیل خشونت‌های پولیس علیه شهروندان افریقایی‌تبار صحنه تنش و اعتراضات بوده است. از سال ۲۰۰۵ که کشته شدن دو نوجوان افریقایی تبار در تعقیب و گریز نیروهای پولیس ماه‌ها ناآرامی ببارآورد تا در سال‌ها و ماه‌های اخیر خفگی «آداما ترائوره» جوان ۲۴ ساله سیاه پوست در بازادشت پولیس و کشته شدن محمد گسبی به دلایلی مشابه.

تظاهرات برای آداما ترائوره؛ سیاهپوست فرانسوی درگذشته در بازداشت پلیس

با وجود آنکه پولیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع برای روز سه‌شنبه در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران تظاهرکننده در حمایت از خانواده آداما ترائوره در مقابل دادگاه محل رسیدگی به علت مرگ وی در شمال پاریس گردهم آمدند. پولیس پاریس شمار تظاهرات کنندگان را ۲۰ هزار نفر عنوان کرده بود. مشابه این تظاهرات در شهرهای لیون،‌ لیل و مارسی هم برگزار شد.

آداما ترائوره جوان سیاهپوست ۲۴ ساله در ۱۹ جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامی که در بازداشت نیروهای ژاندارمری(پولیس) فرانسه به سر می‌برد، جان باخت. طبق آخرین گزارش پزشکی قانونی، او همچون جورج فلوید به دلیل خفگی جان سپرده است. این در حالی است که مقامات پولیس فرانسه ادعا می‌کنند این جوان سیاه پوست در حالی که در بازداشت پلیس بود سکته قلبی کرده است.

در اعتراض به مرگ جورج فلوید در روزهای اخیر، هزاران نفر نیز در شهرهای اروپایی چون لندن و برلین هم به خیابان‌ها رفتند نه فقط در حمایت از سیاهپوستان امریکا بلکه برای ابراز خشم خود از نژادپرستی در جایی که درآن اقامت دارند.

تازه ترین گزارش درباره ««نژادپرستی» در اروپا

«آژانس اروپایی حقوق اساسی شهروندان» به تازگی در گزارشی نوشته است که تبعیض و توهین‌های نژادپرستانه به یک امر معمول در خیابان‌ها و محل کار و مناطق مختلف در اروپا بدل گشته است. به گفته این آژانس وابسته به کمیسیون اروپا رهبران اروپایی باید به این چالش مهم پیش روی جوامع بیشتر بپردازند.

در این گزارش آمده است:

– آزار و اذیت نژادپرستانه: ۳۰ درصد از شهروندان رنگین پوست می‌گویند در پنج سال گذشته دست‌کم یک بار مورد آزارهای لفظی نژادپرستانه ۵ درصد مورد آزار و حملات فیزیکی قرارگرفته‌اند.

– تبعیض توسط نیروهای پولیس: ۲۴ درصد از شهروندان رنگین پوست در ۵ سال اخیر بی‌دلیل توسط نیروهای پلیس مورد بازخواست قرارگرفته‌اند. از این شمار ۴۱ درصد قاطعانه معتقدند که بازداشت و بازرسی آن‌ها تنها دلیل نژادپرستانه داشته است.

– تفاوت زنان و مردان غیرسفیدپوست: در نظرسنجی‌ها مردان ۲۲ درصد و زنان ۷ درصد به خاطر نژاد و رنگ پوست بازجویی شده‌اند.

– شهادت علیه نژادپرستی: تنها ۱۴ دارصد از مواردی که صرفاً در آن نگاه نژادی و قومی نقش داشته است به نهادهای قضایی گزارش شده است.

– عدم ثبت شواهد مربوط به آزار و حملات نژاپرستانه در بازداشت پولیس: بیش از ۶۳ درصد از شهروندانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند می‌گویند با وجود این که مورد حملات و آزار نژادپرستانه پولیس قرارگرفته‌اند، اما «به دلیل اطمینان از شنیده نشدن صدای شان هیچگاه قصد شکایت به مراجع قضایی» را نداشته‌اند.

در اولین روزهای هفته هم، «ژاک توبون» وزیر پیشین دادگستری فرانسه که در حال حاضر در موقعیت مهم و رسمی «مدافع حقوق شهروندی» این کشور قراردارد، «تبعیض ساختاری» پولیس فرانسه «علیه شهروندان سیاه پوست و عرب» را محکوم کرد. این اولین بار است که یک مقام رسمی در فرانسه پولیس این کشور را با قاطعیت و صراحت محکوم می‌کند. دولت امانوئل ماکرون و وزیر کشور وی بارها در سه سال اخیر به رفتارهای نژادپرستانه علیه سیاهان و اعراب فرانسوی متهم شده‌اند.

نویسنده

نیما قدکپور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا