آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

نکوهش گسترده حمله خونین روز گذشته بر شیعیان نمازگزار در مزارشریف

خبرگزاری دید: حمله تروریستی خونین روز گذشته بر مسجد شیعیان در مزارشریف با نکوهش گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شد. مسئولیت این حمله خونین را گروه تروریستی داعش پذیرفته است.


حمله خونین روز گذشته بر شیعیان نمازگزار در مزارشریف از سوی طیف‌های مختلف داخلی و خارجی نکوهش شد. در این حمله که بر مسجد سه دکان انجام شد، ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در اعلامیه‌‌ای انفجار در مسجد جامع سه دکان در شهر مزار شریف را محکوم کرده و این رویداد را یک عمل تروریستی و «جنایت ضد بشری» خوانده است.
‏طا-لبان نیز انفجار‌های کابل، بلخ و کندز را محکوم کردند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در پیامی گفته است: «این جنایات کاری حلقاتی است که با جامعه افغانی هیچ ارتباط ندارند».
سخنگوی طا-لبان افزوده است که طا-لبان در از بین بردن «فتنه انگیزها و عناصر شریر» تجربه خوبی دارند و به زودی عاملان حوادث مجازات خواهند شد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی نیز با نشر پیامی این حمله خونین را محکوم کرده است. او نوشته: این حمله غیر انسانی و تروریستی را با شدیدترین الفاط محکوم نموده و تأکید می‌کنیم که برادران و خواهران اهل تشیع ما بخشی جدایی ناپذیر ملت ما هستند و غم و درد آنها غم و درد تمام مردم افغانستان محسوب می‌شود.
داکتر عبدالله افزوده: «حمله بر نمازگزاران، دانش آموزان، اماکن مذهبی و نهادهای آموزشی جنایت ضد بشری و خلاف تمام اصول و ارزش‌های دینی و انسانی است».
به باور عبدالله، تروریستان با هدف قرار دادن یک قوم و مذهب خاص تلاش دارند که اقوام باهم برادر افغانستان را تقسیم نمایند.
در همین حال، سفارت ایران در کابل نیز با نشر بیانیه‌ای این حمله را نکوهش کرده است.
این سفارت نوشته است: «بار دیگر دست‌های ناپاک و جنایت‌کار تروریست‌های تکفیری در ماه مبارک رمضان به خون مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان و این بار در مزار‌شریف آغشته گشت».
شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در توییتی حمله مرگ‌بار بر شیعیان در ولایت بلخ را محکوم کرده است.
شریف در این توییت گفته است کسانی که این «اقدام فجیع خشونت‌آمیز» را در ماه رمضان مرتکب شده‌اند، دشمنان افغانستان و اسلام هستند.
وزارت خارجه قرقیزستان نیز انفجار در مسجد شیعیان «مزارشریف» را که باعث شهادت و مجروح شدن مسلمانان نمازگزار شد محکوم کرد.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن نکوهش این حمله نوشته است: «حملات اخیر علیه غیرنظامیان، نشان‌دهنده یک روند نگران‌ کننده است».
یوناما گفته است که این «حملات باید فوراً پایان یابد و عاملان آن باید پاسخگو باشند».
از سویی هم، سمیرا حمیدی مسئول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف مرکز ولایت بلخ گفته است که کشتار غیرنظامیان، به‌ویژه هزاره‌ها نیاز به اقدامات دارد، نه محکومیت.
حمیدی تأکید کرده است که کشتار غیرنظامیان افغانستان، به ‌ویژه برادران و خواهران هزاره‌ ما باید متوقف شود. او در عین حال حملاتی چون حمله به مسجدی در مزارشریف را «نسل‌کُشی» هزاره‌ها خوانده و خواستار پایان دادن به آن شده است.
با این حال، یاسپر ویک نماینده‌ ویژه‌ آلمان برای افغانستان نیز در توییتی در محکومیت حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف گفته است که مقام‌های بالفعل باید امنیت مردم را تضمین کنند. او این حمله را «هدفمند» خوانده است که به‌ گفته‌ او، در ادامه‌ خشونت‌های دوام‌دار صورت گرفته است.
حمله روز گذشته بر مسجد شیعیان در مزارشریف دست کم ۱۸ کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشت. مسئولیت این حمله گروه داعش به دوش گرفت. طالبان اعلام کردند که طراح آن را بازداشت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا