آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

نگاهی به سفر اخیر وزیر خارجه ایران به افغانستان

روز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور ‌خارجه‌ ایران، به کابل سفر کرد و در طول این سفر، با رییس‌جمهور غنی، صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه کشور، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری، دیدار کرده است.
گفتنی است که هفته گذشته آقای ظریف به پاکستان نیز سفری داشت. برخی آگاهان سیاسی با توجه به رابطه‌ قوی‌ای که بین ایران و پاکستان است، این دو سفر را در این محدوده‌ی نزدیک زمانی، بی‌ربط نمی‌دانند.
افغانستان و پاکستان، تنش‌های زیادی با هم داشته‌اند، تا حدی که دولت پاکستان مرز میان افغانستان و پاکستان را چندی پیش مسدود کرده بود.
از سوی دیگر، هیئت پارلمانی پاکستان و نوید مختار، رییس آی اس آی نیز به کابل سفر کردند و با مقامات بلندپایه کشور، دیدار داشتند.
دیروز صلاح الدین ربانی در دیدار با همتای ایرانی‌اش، افغانستان را به عنوان چهارمین شریک تجاری ایران خواند و بر ضرورت همکاری اقتصادی بین دو کشور نیز تاکید کرد.
وی افزود: امضای توافقنامه‌های ساخت آهن خواف-هرات و بندر ترانزیتی چابهار، مثالی از همکاری‌های دو کشور است.
این در حالی است که آتش افراطیت و تروریزم تمام کشورهای منطقه را تهدید می‌کند و مقامات سیاسی این کشورها را نگران کرده است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در این رابطه گفت:” ایران و افغانستان در یک منطقه بسیار خطرناک حضور دارند که این منطقه متاسفانه به دلیل حرکت‌های بیگانگان دستخوش اقدامات خشونت‌بار تروریستی و افراط‌گرایی بوده‌است.”
در همین حال، رییس‌جمهور نیز در جلسه‌ای که با آقای ظریف داشت، تاکید کرد: حکومت وحدت ملی اقدامات جدی علیه “ترورسیت‌ها” را روی دست گرفته و به هیچ گروه تروریستی” اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان بر ضد همسایه‌ها استفاده کند.
گفتنی است که در سفر روز گذشته آقای ظریف، در چارچوب موضوعاتی مانند همکاری‌های اقتصادی میان ۲ کشور، مسایل امنیتی، مرزی، مبارزه با مواد مخدر، منابع طبیعی، بحث مهاجرین افغانستان و محیط زیست، نیز گفت‌وگو شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا