آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نگرانی‌ها از فروش تسلیحات امریکایی در افغانستان

نگرانی‌هایی وجود دارد که این سلاح‌ها ممکن به دست سایر گروه‌های شبه‌نظامی مانند تحریک طا-لبان پاکستان، القاعده یا داعش شاخه خراسان بیفتد


منبع: نیویارک تایمز
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
با قدرت‌گیری طا-لبان در افغانستان، قیمت یک سلاح ام-۴ امریکایی با نارنجک‌انداز و دوربین لایزری از سوی دلالان در افغانستان حدود ۴ هزار دالر به فروش می‌رسد.
تاجران اسلحه در ولایت قندهار اکنون آشکارا انبارهایی از تسلیحات امریکایی، از جمله تفنگ، تفنگچه، دوربین، شب‌بین، رادیو و سایر لوازم نظامی را به فروس می‌رسانند. این تجهیزان مختلف امریکایی طی ۲۰ سال اشغال افغانستان به ارتش این کشور سپرده شده بود و پس از خروج نظامیان خارجی به جا مانده است.
یکی از این تاجران می‌گوید: تسلیحات ساخت امریکا فروش عالی دارد، زیرا بسیار خوب کار می‌کنند و مردم چگونگی استفاده آن را می‌دانند.
ایالات متحده طی دو سال گذشته مالی تا ماه جون، بیش از ۲ میلیارد دالر را هزینه تجهیزات نظامی افغانستان کرده بود؛ اکثریت این تجهیزات با خروج آن‌ها در ماه اگست به جا مانده است. برخی تسلیحات پیشرفته از سوی نظامیان امریکایی خارج گردیده و هواپیماها و هلیکوپترها نیز قبل از خروج آن‌ها تخریب شده است.
با این حال، یک مقام امریکایی که خواسته نامی از وی گرفته نشود به رویترز گفته است: هر چیزی که تخریب نشده بود، اکنون در دست طا-لبان است.
جنگجویان طا-لبان در بسیاری حالات این تسلیحات را به دلالان و تاجران اسلحه فروخته‌اند که در ولایات افغانستان دستفروشی می‌کنند و در برخی موارد آن‌ها را به پاکستان قاچاق می‌کنند؛ جاییکه تقاضا زیاد است.
یکی از این دلالان می‌گوید: ما پس از تسخیر پایگاه‌های ارتش افغانستان، تمام این چیزها را از طا-لبان خریداری کردیم. اکنون به بازار برای فروش می‌بریم.
بلال کریمی، یکی از سخنگویان طالبان با رد سرازیر شدن این تسلیحات به بازار می‌گوید: من کاملاً این را رد می‌کنم. جنگجویان ما نمی‌توانند این قدر بی‌دقت باشند. حتی یک نفر هم نمی‌تواند یک مرمی را در بازار بفروشد یا آن را قاچاق کند.
با این حال، جنگجویان طا-لبان تأیید می‌کنند که شمار سلاح‌های امریکایی روند صعودی داشته است.
نگرانی‌هایی وجود دارد که این سلاح‌ها ممکن به دست سایر گروه‌های شبه‌نظامی مانند تحریک طا-لبان پاکستان، القاعده یا داعش شاخه خراسان بیفتد.
برخی کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که که «فروش تسلیحات به‌ویژه به پاکستان باید مایه نگرانی غرب» باشد. به باور آن‌ها، این امکان وجود دارد که طا-لبان شاید پرزه‌جات تسلیحات به جامانده را به چین واگذار کنند که به این ترتیب پکن در مورد نحوه ساخت و استفاده امریکا از فناوری نظامی‌اش بینشی حاصل کند و «نسل جدیدی از تسلیحات و تاکتیک‌های متناسب با آسیب‌پذیری‌های ایالات متحده» به وجود آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا