آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستمنطقه

نگرانی روسیه از بحران افغانستان؛ اختلافات در کابل مانع روند صلح است

وزارت خارجۀ روسیه از بحران سیاسی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که اختلافات در کابل مانع پیشرفت در مذاکرات صلح می‌شود.

وزارت خارجۀ روسیه از بحران سیاسی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که اختلافات در کابل مانع پیشرفت در مذاکرات صلح می‌شود.
به نقل از افغانستان. رو، وزارت خارجۀ روسیه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که این کشور با نگرانی، بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست ‌‌جمهوری بحث‌برانگیز را که با بی‌نظمی‌های فراوان و حضور کم‌سابقۀ رأی دهنده‌گان همراه بود، دنبال می‌کند.
براساس بیانیۀ وزارت خارجۀ روسیه، وضعیت فعلی شبیه انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۱۴ است که در آن یکی از نامزدان بدون شمارش آرا برنده اعلام شد و سپس یک راه حل به میان آمد که در قانون اساسی پیش‌بینی نشده بود.
وزارت خارجۀ روسیه گفته که این‌بار تقابل میان طرف‌های اصلی انتخابات ریاست‌ جمهوری طولانی‌تر و جدی‌تر شده و موجب شکل‌گیری دولت و ساختارهای موازی گردیده است.
روسیه همچنان تأکید کرده که بحران عمیق سیاسی داخلی، مانع پیشرفت در مذاکرات داخلی و آشتی ملی برای پایان جنگ طولانی در افغانستان می‌گردد.
روسیه از همۀ جناح‌های سیاسی خواسته که با درنظرداشت منافع ملی و خواست مردم رنج‌دیدۀ افغانستان، اختلافات را کنار بگذارند و یک دولت فراگیر را روی کار آورند.
مسکو از رهایی زندانیان حمایت کرده و گفته است که بر بنیاد اولویت توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری دوحه، باید زندانیان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان از بند آزاد شوند.
روسیه از کشورهای دخیل در قضایای افغانستان خواسته که به اصل حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی افغانستان احترام بگذارند و از تلاش برای تحمیل‌ خواست‌های‌شان بر مردم افغانستان خودداری کنند.
وزارت خارجۀ روسیه برای حل‌وفصل بحران سیاسی و تسریع روند صلح ابراز آماده‌گی کرده و گفته است که با همکاری چین، پاکستان، ایران و سایر شرکای منطقه‌ای، به تلاش‌ها در راستای حل بحران سیاسی داخلی و تسریع مذاکرات بین‌الافغانی ادامه می‌دهند.
این درحالی است که تلاش‌های فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و رهبران جهادی و سیاسی برای حل بحران به نتیجه نرسیده است.
منابع می‌گویند که تیم ثبات و همگرایی خواهان لغو نتایج انتخابات و سپس تقسیم قدرت میان رییس‌ جمهور و صدراعظم اجرایی هستند. اما رییس جمهور اشرف‌غنی با لغو نتایج انتخابات مخالفت کرده و با تقسیم قدرت به طور مساوی موافق است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا