آخرین اخبارحقوق بشرزنان

نگرانی سازمان ملل از عادی شدن نقض حقوق بشر و کشتار در افغانستان

خبرگزاری دید: ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان پس از سفر به افغانستان و دیدار نزدیک با مردم می‌گوید که اگر اقدامی نشود نقض حقوق بشر و کشتار مردم در این کشور رفته رفته به روند عادی تبدیل می‌شود.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل پس از سفرش به ولایت‌های پنجشیر و بامیان و کابل و دیدار نزدیک با مردم ناوقت روز گذشته در مجمع این سازمان سخنرانی کرد و گفت عقب‌گرد حقوق زنان و دختران افغان شاید در تاریخ این کشور بی‌سابقه باشد.

او گفت که در مقایسه با دستاورد‌های ۲۰ سال گذشته، این عقب‌گرد بزرگ‌تر از دوره اول حکومت طا-لبان در سال ۱۹۹۶ است. 

زنان در افغانستان با محدودیت‌های فراوانی روبرو هستند. فرصت‌های کاری از اکثر زنان گرفته شده است و نقش مدنی و سیاسی زنان «ناپدید» شده است. محدودیت‌هایی بر زنان در آزادی گذشت‌و‌گذار نیز وضع شده است.

به گفته گزارش‌گر ویژه سازمان ملل، این تبعیض مطلق جنسیتی به هدف ناپدید ساختن زنان در جامعه است.

او با اشاره به حمله بر آموزشگاه کاج در غرب کابل گفت که ۵۴ دانش آموز (۵۱ دختر جوان) کشته و ۱۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

بنت همچنان گفت که «نمونه واضح از تبعیض» در افغانستان دیده می‌شود و چندین حمله مستقیم بر اقلیت‌های همانند هزاره‌ها، شیعیان، صوفی‌ها، سیک‌ها و هندوها صورت گرفته است.

بنت افزود که در ولایت بامیان برخی از مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم باز بوده و والی طا-لبان در آنجا از این تصمیم مردم چشم‌پوشی کرده است.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به ولایت پنجشیر گفت: من با گواهان رویداد به شکل مستقیم صحبت کردم. وضعیت به گونه‌‌ای به نظر من رسید که نگرانی جدی در درباره نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه، به شمول کشتار صحرایی را به میان می‌آورد. محدودیت جدی بر مردم عادی در آنجا وجود دارد، به حدی که دهقان نمی‌تواند به کشت‌زارهایش سر بزند و چوپان از پشت رمه‌اش برود.

آقای بنت همچنان از وضعیت رسانه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که رسانه‌ها در افغانستان اجازه نداشتند تا حمله به آموزشگاه کاج را به درستی پوشش بدهند.

او از رسانه‌های خارجی خواست تا وضعیت افغانستان را بیشتر بازتاب بدهند و به گونه‌‌ای از دلسردی جهان به شمول رسانه‌ها از افغانستان انتقاد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا