آخرین اخباراجتماعافغانستان

نگرانی شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند با حوادث اخیر


شورای علمای شیعه، ضمن ابراز نگرانی در پیوند به رخدادهای اخیر در کشور، افزوده است که در شرایط حساس کنونی، نباید برخلاف منافع و مصالح ملی گام برداشته شود.
این شورا با نشر بیانیه‌ای همچنان خواسته است که به منظور حل مشکلات پیش‌آمده، کمیسیونی متشکل از علما، متنفذین و سیاسیون تشکیل شود.
متن بیانیه شورای علمای شیعه:
بسم الله الرحمن الرحیم
عن النبی (ص): من اصبح و لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.
ملت نجیب، فهیم و متدین افغانستان!
اگرچه کشور عزیز ما در چهار دهه اخیر شاهد حوادث و وقایع غم انگیز و خونین بوده است، اما آنچه که در چند روز اخیر اتفاق افتاد، از جهاتی تبعات و پیامدهای آن سبب نگرانی و تشویش ملت ومردم ما گردید.


شورای علمای شیعه افغانستان با آرزوی بهشت برین برای قربانیان حوادث مزبور و ابراز همدردی و غم‌شریکی با خانواده‌های آن‌ها و آرزوی تحقق صلح سراسری و عدالت اجتماعی و وحدت ملی در کشور و ابراز نگرانی عمیق از اوضاع پیش‌آمده، موارد آتی را خاطر نشان و توصیه می‌نماید:
۱- بدون تردید تامین امنیت کشور و شهروندان از وظایف اصلی و اولیه‌ی حکومت است که هیچ‌نوع اهمال و غفلت در آن پذیرفتنی نیست.
۲- اعتراضات و طرح مطالبات مدنی از حقوق قانونی شهروندان کشور است و حکومت طبق قانون، ضمن برآورده‌ساختن مطالبات مشروع و قانونی مردم و معترضان، مسئولیت حفظ جان معترضان را نیز به عهده دارد.
۳- مطالبات و اعتراضات مدنی نیز معیارها و ضوابط قانونی و اخلاقی خاص خود را دارد که هرنوع تجاوز و عدول از آن‌ها خطرناک، حادثه‌ساز و مسئولیت‌آفرین است.
۴- در شرایط حساس و شکننده کنونی بیش از هر زمان دیگر ، نیاز به همگرایی، تامین عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی و وحدت و انسجام است و هرنوع عمل و طرح شعارهای قومی، لسانی، سمتی و… علاوه بر مخالف‌بودن با تمام معیارهای شرعی و اخلاقی، برخلاف مصالح ملی و منافع علیای کشور است.
شورای علمای شیعه افغانستان، ضمن ابراز نگرانی مجدد، از تمامی نخبگان، دانشمندان و دلسوزان کشور و مسئولین حکومت می‌خواهد که ضمن تامل جدی به اوضاع نگران‌کننده کشور، اقداماتی را روی دست گیرند که سبب استحکام شیرازه وحدت ملی و اخوت اسلامی در کشور گردیده و از هر نوع حرکت منافی همدلی و همگرایی ملی جلوگیری گردد.
بزرگان، فعالان و دلسوزان کشور و مسئولین حکومت جمهوری اسلامی افغانستان!
مردم ما تاوان زیاد در اثر گرایش‌های انحصارطلبانه، قوم‌گرایانه و تندروانه پرداخته است و اگر بار دیگر این گرایش‌ها دامن‌گیر شود، یقیناً تمامی تر و خشک را با هم خواهد سوزاند.
از این‌رو همگان را برای روی دست‌گرفتن اقدامات همگرایانه و وحدت‌طلبانه دعوت می‌نماییم و از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان مجدانه می‌خواهیم که رویدادهای اخیر را به صورت جدی و ویژه پیگری نموده و عوامل به وجودآورنده آن و همچنین آنانی را که در وظایف‌شان اهمال نموده‌اند شناسایی و به پنجه قانون بسپارد، تا از یک‌طرف تاحدی اطمینان خاطر شهروندان حاصل شده و از جانبی متخلفان به جزای اعمال شان برسند و از شهروندان محترم و معترض نیز خواهشمندیم که خواست‌ها و مطالبات‌شان را از طرق مشروع و قانونی دنبال نمایند.
شورای علمای شیعه افغانستان نیز برای هر نوع همکاری در این عرصه اعلام آمادگی می‌نماید و عجالتاً پیشنهاد می‌نماید که مشکلات پیش‌آمده با تشکیل کمیسیونی مرکب از علما، متنفذان خیراندیش و سیاسیون از طریق گفت‌وگو حل و فصل گردد.
والسلام علی من اتبع الحق لذات الحق
شورای علمای شیعه افغانستان
۱۶/۳/۱۳۹۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا