آخرین اخباراجتماعافغانستان

نگرانی و انتظار صدها افغانستانی در آلبانیا برای ویزای امریکا

خبرگزاری دید: صدها افغانستانی پس از تخلیه از کابل تا کنون در سرپناه‌های موقت در آلبانیا به سر می‌برند و آینده همچنان برای شان نامعلوم است.

با گذشت دو سال از تخلیه آن‌ها از افغانستان، این پناهجویان همچنان در اقامتگاه‌های موقت به سر می‌برند و منتظر ویزای وعده داده شده امریکا برای مهاجرت هستند.

فیروز مشعوف یک تن از این افراد تقریباً دو سال است که با روی کار آمدن طا-لبان، از کشور فرار کرده و در حاله‌ای از ابهام و سردرگمی منتظر ویزای امریکا است.

او با یادآوری خاطره‌اش از وضعیت پرهرج و مرج میدان‌هوایی کابل می‌گوید: آخرین چیزی که دیدم کوه‌های اطراف کابل و غروب غم‌انگیز خورشید در هنگام پرواز بود.

این عکاس ۳۵ ساله و کارمند سابق فدراسیون فوتبال افغانستان هزاران مایل دورتر از وطن خود، امروز در آلبانی گرم و آفتابی به سر می‌برد. هر روز که می‌گذرد، نگرانی‌اش از تاخیر در صدور ویزای وعده داده شده ایالات متحده بیشتر می‌شود و سایه‌ای بر رویاهای او برای شروعی جدید در امریکا می‌اندازد.

در شنجین، شهری در ساحل دریای آدریاتیک حدود ۷۰ کیلومتری (۴۵ مایلی) شمال غرب پایتخت آلبانیا که در آن صدها افغانستانی به طور موقت سرپناه داده شده‌اند، مشعوف اغلب برای پیاده روی‌های طولانی به کنار دریا می‌رود.

او همچنین با طی نمودن یک ساعت با ملی‌بس در یک مرکز خرید کار پیدا کرده است.

بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ افغانستانی در اقامت‌گاه‌های توریستی آلبانیا در امتداد دریای آدریاتیک اقامت دارند.

آلبانیا که یکی از اعضای ناتو است، ابتدا موافقت کرد افغانستانی‌های فراری را به مدت یک سال پیش از اسکان نهایی در ایالات متحده بپذیرد، سپس متعهد شد در صورت تأخیر در صدور ویزا، آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری مجوز اقامت دهد.

یک مقام ارشد دولت آلبانیا به آسوشیتدپرس گفت که مقامات این کشور مخالف ماندن طولانی‌مدت افغانستانی‌ها نیستند، اما در صورتی که بتوانند شغل پیدا کنند.

این در حالی است که ایالات متحده سرگرم گفت‌وگو با دولت فیلیپین است تا صدها افغانستانی دیگر را تا صدور ویزای مهاجرت به امریکا بپذیرد.

برخی مقامات فیلیپین نسبت به پناه‌ دادن افغانستانی‌ها و احتمال حملات تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا