آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهم

نگرانی یوناما نسبت به حملات عمدی بر مراکز صحی

ملل متحد نگرانی شدید خود را نسبت به حملات عمدی اخیر بر کارمندان و تسهیلات صحی به ویژه در جریان شیوع کووید-۱۹ در افغانستان بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز یکشنبه(۱ سرطان) گزارش خود را در مورد نظارت از همه رویدادهای منازعات مسلحانه بر مراکز صحی از ۱۱ مارچ تا ۲۳ می، آغاز آتش‌بس سه روزه میان طالبان و دولت افغانستان ارائه کرد.

این گزارش تحت عنوان «حملات بر مراکز صحی در جریان شیوع کووید-۱۹» آسیب‌هایی را که به کارمندان و تسهیلات صحی وارد شده است و همچنان راه‌های دیگری را که طرف‌های درگیر در جنگ باعث اخلال در جریان ارائه مراقبت‌های صحی در نتیجه حملات هدفمند و همچنان درگیری‌های داومدار گردیده، مستند سازی نموده است.

یوناما در گزارش ربع اول سال ۲۰۲۰ در مورد حفاظت از افراد ملکی، درباره چنین رویدادهایی ابراز نگرانی کرده بود. اما از آن زمان تاکنون، وضعیت وخیم تر شده است.

بر اساس این گزارش، طالبان به اختطاف کارمندان صحی ادامه دادند و به یک دواخانه حمله نمودند، نیروهای امنیتی ملی افغانستان نیز خشونت و ارعاب عمدی انجام دادند که کارمندان و تسهیلات صحی و توزیع ادویه را تحت تاثیر قرار داد.

دیبورا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما گفت: «زمانی که به یک پاسخگویی عاجل بشردوستانه برای حفاظت از جان همه مردم در افغانستان نیاز بود، طالبان و نیروهای امنیتی ملی افغان، هر دو اقدامات عمدی خشونت‌آمیز انجام دادند که عملیات صحی را تحت تاثیر قرار داد».

وی افزود: «برای این اعمال هیچ گونه توجیهی وجود ندارد، مصئونیت و سلامتی افراد ملکی باید یک اولویت باشد».

این گزارش ۱۵ رویدادی را که مراکز صحی را تحت تاثیر قرار داده مستند سازی نموده است، از این شمار ۱۲ حمله عمدی بوده و باقی آن به گونه تصادفی آسیب دیده‌اند.

بیشتر این رویدادهای مرتبط به مراکز صحی (۸ مورد از حمله‌های هدفمند و دو مورد از حوادث تصادفی) به طالبان نسبت داده شده است.

 نیروهای امنیتی کشور نیز مسئول ۳ حمله هدفمند بر مراکز صحی بوده‌اند.

ملل متحد همه حملات هدفمند، تهدیدات، اختطاف‌ها و دیگر اعمال عمدی در برابر مراکز و کارمندان صحی را که در گزارش آمده است، محکوم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا