آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانسیاست

نیروهای ناتو در افغانستان کاهش می‌یابد

دبیر کل ناتو گفته است که ناتو برای حمایت از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان نیروهای خود را در افغانستان از ۱۶ هزار به ۱۲ هزار کاهش خواهد داد.

به گزارش خبر گزاری دید، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفت که ناتو برای حمایت از توافق‌نامه‌ صلح میان امریکا و طالبان و به منظور حمایت از تلاش‌ها برای صلح، تصمیم گرفت تا نیروهایش را از ۱۶هزار به ۱۲هراز کاهش دهد ولی هرگونه کاهش در تعداد نیروها مشروط بر شرایط خواهد بود.

استولتنبرگ در ادامه افزود: ما هچنان به افغانستان متعهد می‌مانیم و حمایت‌های آموزشی و مالی به افغانستان را ادامه خواهیم داد.

استولتنبرگ: ما باید بدانیم که حتا با ۱۲هزار نظامی قادر به ادامه‌ عملیات‌ها و ماموریت‌ها هستیم، آنچنان که از چند سال به این سو انجام داده‌ایم، زیرا ما در سال ۲۰۱۷ نیز به همین تعداد سرباز داشتیم که بعداً به ۱۶هزار افزایش یافت، اما پیام ما واضح است؛ هرآنچه که ناتو در افغانستان انجام می‌دهد مبتنی بر شرایط خواهد بود.

وی گفت، ما باهم یکجا به افغانستان رفتیم و موضع خود را باهم مشخص خواهیم کرد و در زمان مناسب یقیناً باهم ترک خواهیم گفت، اما ما افغانستان را در صورتی ترک خواهیم کرد که شرایط لازم برای کاهش حضور ما فراهم باشد.

دبیر کل ناتو همچنان گفت، ما باور داریم که بهترین راه برای حمایت از تلاش‌های صلح، حمایت از نیروهای امنیتی افغان می‌باشد و این پیامی‌ است برای طالبان که آن‌ها در میدان جنگ پیروز نخواهند شد، طالبان باید به پای میز مذاکرات بنشینند و به توافق برسند.

 او یک ‌بار دیگر از طالبان خواست تا به توافق‌نامه‌ صلح احترام بگذارند، به خشونت‌ها کاهش دهند و به گفت‌وگوهای میان‌ افغانان بپیوندند.

ینس استولتنبرگ در رابطه به تنش‌های سیاسی کنونی افغانستان گفت که باید به چالش‌هایی که در حکومت دیده می‌شود رسید‌گی صورت بگیرد؛ زیرا ما به اتحاد ضرورت داریم، ما نیازمند به یک روند سیاسی کارا در افغانستان هستیم تا در گفت‌وگوهای صلح اشتراک داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا