آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانشمنطقه

نیم‌روز؛ عرصه هنرنمایی افغانستان

نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی هنرمندان افغانستان با حضور نمایندگان سازمان ملل، یونسکو، مدیریت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و هنرمندان مطرح افغانستان گشایش یافت.
برای نخستین‌بار و به کوشش «مریم کوهستانی» هنرمندان افغانستانی از سراسر جهان در « نیم‌روز» گرد هم آمده‌اند و هنر معاصر افغانستان را به نمایش گذاشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از خبرگزاری فرهنگ، نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان ویژه هنرمندان افغانستان روز جممعه ۱۲ آبان (عقرب) به همت مریم کوهستانی هنرمند ایرانی در فرهنگ‌سرای «نیاوران» تهران افتتاح شد.
در افتتاحیه این نمایشگاه خانم دکتر مهنام، معاون اجتماعی یونسکو گفت: یکی از وظایف یونسکو در ایران و جهان این است که از این‌گونه برنامه‌های زیبا و تاثیرگذار در جهان حمایت کند.
وی افزود که مهم‌ترین وظیفه سازمان جهانی یونسکو حمایت و همدلی و توان‌مند کردن این‌گونه برنامه‌ها است و فرصت‌سازی برای هنرمندانی هم‌چون خانم کوهستانی، تا بتوانند این‌گونه فضاها را به وجود بیاورند.
استاد رهنورد زریاب، نویسنده مطرح افغانستانی که از کابل، جهت حضور در این نمایشگاه به تهران آمده بود، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن اظهار خرسندی از برگزاری چنین نمایشگاهی اظهار داشت: امروز در تهران شاهد رویداد بزرگ هنری هستیم به این معنی که هنر آفرینان کشور ما از سراسر دنیا در این‌جا آفریده‌های‌شان را به نمایش گذاشته‌اند.
در همین حال مریم کوهستانی که مسئول برگزاری این نمایشگاه است درباره اهداف خود از برگزاری این برنامه می‌گوید: نزدیک‌کردن هنرمندان دو کشور با تاریخ و فرهنگ مشترک، شناساندن هنرهای تجسمی کمترشناخته‌شده افغانستان، احیای هویت و نمایش توان‌مندی به نسل‌ جوان‌ افغانستان جزو اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه محسوب می‌شود.
در این نمایشگاه ۱۴۰ اثر در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله، نقاشی، نقاشی خط، مجسمه، عکس، و اینستالیشن از ۵۲ هنرمند مطرح افغانستانی از کشورهای امریکا، آسترالیا، افغانستان، ایران، سویدن، ناروی و هالند به نمایش گذشته شد.
گفتنی است که این نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان تحت عنوان «‌نیم‌روز» از دیروز جمعه ۱۲ آبان (عقرب) تا تاریخ ۲۶ آبان (عقرب) از ساعت ۱۰ صبح الی ۸ شب ادامه خواهد داشت.

مریم کوهستانی برگزار کننده نمایشگاه نیم‌روز در تهران
رهنورد زریاب
دکتر مهنام نماینده یونسکو در نمایشگاه نیم‌روز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا