آخرین اخبارافغانستانسیاست

نیویارک‌تایمز: اشرف غنی به توصیه بایدن عمل نکرد

یک رسانه امریکایی در گزارشی به نقل از برخی منابع خود گفته است که اشرف غنی رییس جمهور فراری افغانستان به توصیه بایدن عمل نکرد. بایدن به غنی گفته بود که نیروهای امنیتی را در مناطق کلیدی جا به جا کند تا مدتی طالبان نتوانند پیشروی کنند.


نیویارک تایمز گزارش داده که اگرچه این نشست درباره خروج ایالات متحده از افغانستان مثبت تلقی شد؛ اما تنش‌ها در پشت پرده بسیار بالاتر بود.
به گفته منابع، بایدن در این دیدار با درخواست اشرف‌غنی برای تامین پشتیبانی هوایی از نیروهای افغان و نشان دادن خروج امریکا «با شدت کم» تا اینکه این‌طور به نظر نرسد که واشنگتن «هیچ اعتقادی» به دولت غنی ندارد، موافقت کرده بود.
غنی همچنین درخواست کرده‌ بود که امریکا در اعطای ویزا به مترجمان و دیگر افغان‌هایی که به ارتش امریکا کمک کردند، «محتاطانه» عمل کند.
رییس جمهوری امریکا به غنی توصیه کرده‌ بود که نیروهای افغان برای مقابله با طالبان در هر جایی تلاش نکنند. به توصیه او، غنی باید نیروهای افغان را در مکان‌های کلیدی نگه دارد تا طالبان نتوانند مدتی پیش‌روی کنند؛ اما براساس گزارش نیویارک‌تایمز، غنی هیچ‌وقت به این نصحیت عمل نکرد.
طبق این گزارش، یک منبع مطلع از مکالمات به نیویارک تایمز گفته است که جو بایدن، اشرف غنی را که قبل از تسلط طالبان بر کابل به امارات گریخت، به عنوان «سرسخت و مغرور» در نظر می‌گرفت.
غنی به دنبال رسیدن طالبان به دروازه‌های کابل از کشور فرار کرد و دولت او و ارتش فروپاشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا