آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نیویارک تایمز: غنی از منتقدان‌اش ترسیده است


رییس جمهور افغانستان در مقابل منتقدان حکومت طوری واکنش نشان داده است که مقامات غربی آن را نگران کننده می‌دانند.
به نقل از نیویارک تایمز، رییس جمهور غنی در جواب منتقدان خود، دستور تحقیقات آنی را علیه آن‌ها داده است، کارمندان دولت را از پیوستن به تظاهرات محروم کرد وهمچنان متهم به جلوگیری از پرواز والی قدرتمند شمال این کشور، عطا محمد نور است که قصد پیوستن به جلسه مخالفان دولت را در قندهار داشت.
این روزنامه امریکایی به نقل ازآقای عمر داودزی وزیر سابق داخله افغانستان، گفته است:« هنگامی که غنی به عنوان رییس جمهور آغاز به کار کرد، پایه‌های سیاسی وی را ۵۴ گروه سیاسی تشکیل می‌داد که برای حمایت او هفته‌وار جلسه می‌گرفتند. من شک دارم که ۳ گروه از این ۵۴ گروه ‌سیاسی در کنار وی باقی مانده باشد.»
آقای داودزی افزوده است:« حکومت پایه‌ها و اعتبار سیاسی خود را از دست داده و این بسیار بد است؛ زیرا این حکومت بر اساس اجماع سیاسی ساخته شده است.»
بزرگترین همایش اعتراضی اخیر، علیه غنی در ولایت قندهار برگزار شد. ۷۰ عضو پارلمان، والی‌های سابق، وزرای کابینه و برخی از بزرگان محلی، شامل دعوت شدگان بودند. بسیاری شرکت کنندگان آن‌هایی بودند که به آقای غنی کمک کردند تا در انتخابات پیروز شود.
یکی از شرکت کنندگان اصلی، آقای عطا محمد نور والی بلخ و رهبر سیاسی بود که باوجود تلاش‌های آقای غنی برای برکناری وی، در بلخ قرار دارد.
زمانی که آقای نور و ده‌ها نفر دیگر از مقامات ارشد رهبری ولایات شمال، قصد پرواز به قندهار را داشت به هواپیمای حامل آنها اجازه پرواز داده نشد.
آقای نور، والی بلخ گفته است:« رهبری دولت به ما اجازه پرواز نداد.»
والی بلخ افزوده است:« این یک عمل غیر اخلاقی، غیر انسانی و غیر قانونی است. من امیدوارم آن‌ها سر عقل بیایند.»

در همین حال، همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان و یکی از رهبران مخالف آقای غنی، گفته است:« این مرگ دموکراسی است که ما برایش قربانی‌های زیادی داده‌ایم. ما نمی‌توانیم در حضور یک رییس‌جمهور دیکتاتور زندگی کنیم.»
در طول سال‌های متمادی، حکومت افغانستان برسر تقسیم قدرت با انتقادات شدید مواجه شده که با وساطت مقامات غربی، بارها به صلح انجامیده است.

این در حالی است که منتقدان آقای غنی، بیش از هر زمان دیگری صبر و حوصله خود را به خاطر برگزار نشدن انتخابات پارلمانی از دست داده و حکومت را تهدید به برگزاری «لوی جرگه» سنتی و تظاهرات گسترده در سراسر کشور کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا