آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

نیویارک تایمز: غنی در یک بازی سیاسی با والی نیرومند شمال درگیر شده است


روزنامه نیویارک تایمز در مورد سفر معاون رییس جمهور امریکا به افغانستان نوشته است:« آقای مایک پنس لازم بود که موضع رییس جمهور اشرف غنی را در زمینه پیروزی سیاسی بر والی قدرتمند شمال(عطا محمد نور) تقویت کند.»
بربنیاد گزارش نیویارک تایمز، دلایل عمده سفر آقای پنس به افغانستان، تقویت موضع رییس جمهور غنی در مقابل والی مقتدر بلخ و همچنان حمایت کاخ سفید از موقف حکومت افغانستان در مقابل هراس‌افکنان عنوان شده است.
نیویارک تایمز نوشته است که آقای غنی در یک مبارزه نفس‌گیر سیاسی با والی قدرتمند شمال(بلخ) درگیر شده است.
نیویارک تایمز در ادامه نوشته‌اش عنوان کرده است:« رییس جمهور افغانستان به جنگ کسی رفته است که سیاستمدار قدرتمند شمال افغانستان است و آقای نور کسی است که ۱۳ سال در مرکز اقتصادی شمال، حکومت کرده. با این حال حکومت از او خواسته است که از رفتن به محل کار خودداری کند، ولی آقای نور گفته است تا شرایط حزب او از جمله انتخاب جانشین او تحقق نیابد، مقامش را رها نخواهد کرد.»
نیویارک تایمز ادامه داده است که آقای پنس در گفت‌وگو با مقامات افغانستانی در کاخ ریاست جمهوری در کابل گفت که ایالات متحده متعهد شده است با دولت افغانستان «همکاری جدی» کند.
این گزارش نیویارک تایمز در حالی به نشر رسیده است که تنش میان ارگ- سپیدار و عطا محمد نور اوج گرفته و حکومت مرکزی متهم به « انحصارگرایی » و « تفرقه‌افکنی» است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا