آخرین اخبارمنطقه

هدف از سفر رییس آی‌اس‌آی به کابل چیست؟

پشت سفر رییس سازمان اطلاعات پاکستان چه می‌گذرد؟
پس از این‌که هیئت پارلمان پاکستان به کابل سفر کرد و هدف سفر خود را به منظور بهبودی روابط پاکستان و افغانستان اعلام کردند، دیروز نوید مختار، رییس سازمان اطلاعات پاکستان(I.S.I) با معصوم استانکزی، رییس اداره‌ی امنیت ملی افغانستان دیدار کرده است.
گفتنی است که پیش از این نیز آقای اتمر با همتای پاکستانی‌اش در لندن دیدار کرده بود و از گسترش روابط میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی خبر داده بودند.
مقامات در حکومت افغانستان بارها با استناد به مدارک معتبری، پاکستان را به حمایت و کنترل طالبان، متهم کرده‌اند.
تیره‌گی این روابط میان دو کشور، وقتی بیشتر شد که دو‌ماه پیش در لاهور و ایالت سند پاکستان، حملات انتحاری خونین صورت گرفته و پاکستان مدعی شد که مهاجمان این حملات، از افغانستان وارد پاکستان شدند.
پاکستان در واکنش به این حملات، حدود بیشتر از یک ماه، گذرگاه‌های مرزی تورخم و سپین‌بولدک را به صورت کامل به‌ روی افغانستان بست.
رییس سازمان اطلاعات پاکستان پس از آن به کابل سفر می‌کند که سه روز پیش هیئت پارلمانی پاکستان به ریاست رییس پارلمان این کشور در کابل با مقام‌های ارشد دولت افغانستان نیز دیدار کرده است.
قابل توجه است که این هیئت از آقای عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، نیز دعوت رسمی کرده است تا به پاکستان سفر کند.
برخی آگاهان سیاسی این تحرکات اخیر پاکستان را به پیوستن آقای حکمتیار در پروسه‌ی صلح و حضور رسمی‌اش در افغانستان ربط می‌دهند و پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده نیز روابط بین این دو کشور بهتر می‌شود.
در همین حال، رحمت‌الله نبیل، سخنگوی پیشین امنیت ملی، در واکنش به سفر رییس آی اس آی می‌گوید که حملات بالای شفاخانه‌ ۴۰۰ بستر و قول‎اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ و نیز نشر اعترافات و مصاحبه‌ی جنجالی احسان‌الله احسان، سخنگوی پیشین تحریک طالبان پاکستانی، مقدمه‌‌ای برای این سفر بود تا کابل را تحت فشار قرار داده و آماده‌ پذیرش پاکستان بسازد.
بنابر ادعای آقای نبیل، مطالبات آقای مختار از حکومت افغانستان، شاید دستگیری یک تعداد طالبان پاکستانی باشد که در خاک افغانستان حضور دارند، اما حوزه‌ فعالیت‌شان ساحات بیرون از تسلط دولت فعالیت دارند و همچنین تاکید بر اجرایی‌شدن تفاهمنامه‌ امنیتی بین آی اس آی و ریاست امنیت ملی افغانستان، مصالحه با طالبان و مبارزه‌ مشترک با تروریزم خواهد بود.
حسن واحدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا