آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستفرهنگ و دانشگزارش

زهیر:

هرات سرزمین تساهل و مدارا است نه افراطیت

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور که در مراسم ۱۲۴مین سالروز درگذشت سید جمال‌الدین افغان صبحت می‌کرد، گفت که هرات سرزمین تحجر و افراطیت نیست بلکه سرزمین همدیگر پذیری، تساهل و مدارا است.


به گزارش خبرگزاری دید، ۱۲۴مین سالروز درگذشت سید جمال‌الدین افغان در کابل گرامی داشته شد. در کنار آن از کتاب «افغانستان در آیینه تاریخ» که ترجمه کتاب «تتمة البيان في تاريخ الأفغان» نوشته سید جمال‌الدین افغان است نیز رونمایی شد.
طاهر زهیر وزیر اطلاعات و فرهنگ با اشاره به اندیشه‌های سید جمال‌الدین افغان گفت: وزارت اطلاعات و فرهنگ در سال ۱۴۰۰ برنامه‌های فراوان روی دست دارد که با راه‌اندازی این برنامه‌های فرهنگی می‌توانیم اندیشه‌های صلح طلبانه بزرگان و اندیشمندان کشور را زنده نگهداریم.
سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت که این وزارت در سال آینده به منظور بازخوانی کارنامه‌ها و به منظور بازگشت به سرچشمه‌های فکری بومی برنامه‌های فراوانی روی دست دارد. سیمینارهای بین‌المللی، نشست‌های منطقه‌ای و نشست‌های ملی را در سال ۱۴۰۰ روی دست داریم تا بتوانیم از این طریق آب را از سرچشمه‌ها برداریم.
آقای زهیر به عنوان نمونه از برنامه فرهنگی که از سوی این وزارت و ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات در این ولایت برگزار شده است یاد کرده و گفت: با راه‌اندازی نشست «هرات سرزمین تساهل و تسامح» می‌خواهیم چهره‌ دیگری از ولایت هرات ترسیم کرده و به جهانیان پیام بدهیم که اگر گاهی از هرات صدای ترویج افراطیت و دیگر ناپذیری بلند می‌شود در کنار آن، هرات سرزمین همدیگر پذیری، سرزمین رواداری، سرزمین تساهل نیز هست».


وی افزود که ما نشست‌های در سال پیش رو داریم که نشست بین‌المللی ۵۸۰مین سالگرد تولد امیر علی شیر نوایی و سیمنار باز خوانی پادشاه خان، نشست هرات سرزمین عرفان و تصوف و چندین برنامه دیگر است که هر یکی از این برنامه‌ها به منظور آن است که چهره واقعی افغانستان را به جهان نشان بدهیم، آن چهره، چهره همدیگر پذیری است چهره تساهل است. تحجر، افراط، خشونت و وحشت دور از ساحت این کشور است. جنگ کنونی جنگ تحمیلی جنگ استخباراتی است وگرنه خشونت و وحشت در این سرزمین جای ندارد.
او افزود که «پیام پادشاه خان مبنی بر پرهیز از خشونت و تشتت است جنبش تشتت نیز خواست اصلی‌اش منع خشونت و زندگی در سایه صلح و آرامش بود. امام فخر رازی بر منع خشونت تاکید داشت، مذهب و روش سنایی غزنوی نیز پیام صلح دارد. مذهب مولانا مذهب انسانیت است مذهب صلح دوستی. ما نیازمند به برگشت به این کانون‌ها و منابع اصلی و غنی فرهنگی هستیم. خوانش عرفانی این منابع از اسلام نیاز عصر ما است».
آقای زهیر با اشاره به وضعیت کنونی کشور می‌گوید: ما امروز اسیر جهل و جهالت، اسیر تحجر و تعصب، اسیر خشونت و وحشت شده‌ایم. ما امروز در گردابی از خون افتاده‌ایم، خون همیشه جاری است و این جاری بودن خون باید قطع شود. وحشت و ترور پایان یابد. وحشت و ترور را ما به مدد یاری جستن از این منابع می‌توانیم از بین ببریم و از ریشه بخشکانیم.
سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ افزود که تمام این برنامه‌ها در محور «پرهیز از خشونت» برگزار خواهد شد.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا