آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

هرات و ۱۹ هزار بی‌جاشده داخلی؛ سرما و بی‌سرپناهی بیداد می‌کند


مسئولان اداره مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات می‌گویند که در سال جاری این ولایت میزبان حدود ۱۹ هزار بی‌جاشده داخلی بوده که بیشتر آنان از ولایت‌های همجوار و یا ساحات برون‌مرزی هرات به این ولایت سرازیر شده‌ا‌ند.
به گزارش خبرگزاری دید، جاوید نادم رییس اداره مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات گفت: بعد از بررسی و شناسایی افراد آسیب‌پذیر از بین رقم ذکر شده بی‌جاشدگان، اکثریت آنان تحت پوشش کمک‌های این اداره و ادارات همکار در بخش‌های مختلف قرار گرفته‌اند.
وی، با اشاره به کمک‌های تطبیق شده گفت: به ۳۰۰ خانواده بی‌جاشده داخلی، ۵۰۰۰ خانواده مستضعف، ۲۷۴۲ خانواده مهاجر بومی و نیازمند، ۱۷۰۰ خانواده معلول و معیوب و ۳۵۰۰ خانواده مهاجر رد مرزی و آسیب‌پذیر کمک‌های مختلف جهت حل مشکلات و حمایت از آنان صورت گرفته است.
آقای نادم علاوه کرد که هم‌زمان با برنامه‌های حمایتی، تلاش‌ها جهت انتقال آنان به مساکن اصلی‌شان نیز روی دست گرفته شده است.
به گفته او، طی یک برنامه حمایتی ۳۰۰ خانواده بی‌جاشده داخلی و عودت‌کننده به ولسوالی‌های‌شان برگشت داده شده که برای‌شان بسته‌های کمکی، مواد ساخت، سرپناه، بزهای شیری و مرغ؛ جهت امرار معیشت از سوی دولت داده شده است.
رییس اداره مهاجرین و عودت‌کنندگان در ادامه گفت: بیش از ۱۳ هزار خانواده از مهاجران بومی، رد مرزی و آسیب‌پذیر تحت پوشش کمک‌های این اداره قرار می‌گیرند تا در فصل سرما، اندکی از مشکلات اشخاص مستمند حل شود.
موصوف، موجودیت بیش از ۱۹ هزار مهاجر و بی‌جاشده داخلی را در ولایت هرات، اخراج اجباری اطفال و زنان را از سوی کشور ایران در مرز «اسلام‌قلعه» و وارد شدن ۸۰۰ الی ۱۵۰۰ تن از مهاجر را در روز از این مرز، یکی از چالش‌های عمده خوانده و افزود: رد مرز نمودن کودکان و زنان بدون سرپرست یکی از چالش‌های بزرگ بوده که روزانه ۱۰ تا ۵۰ کودک بین سنن ۷ تا ۱۷ ساله به صورت اجباری از کشور ایران اخراج می‌شود که خود یک نگرانی جدی را خلق کرده است.
از سویی هم، جیلانی فرهاد سنخگوی والی هرات نیز اخراج اجباری کودکان و زنان را از سوی کشور ایران، یکی از نگرانی‌های ولایت هرات و ادارات ذیربط عنوان کرده و افزود که هم‌زمان با پی‌گیری این موضوع و مطرح ساختن آن با دولت ایران، برنامه‌های حمایتی برای بی‌جاشدگان داخلی و مهاجران نیز در نظر گرفته شده است.
گفتنی است که در سال‌های اخیر، ولایت هرات شاهد سرازیر شدن هزاران بی‌جاشده داخلی و مهاجران برون‌مرزی بوده است که هرازگاهی نگرانی‌های باشندگان بومی این ولایت و مقامات دولتی را نیز به دنبال داشته است.
نگرانی‌ها بیشتر از این ناحیه مطرح می‌شود که برخی بی‌جاشدگان داخلی، در اکثر ناامنی‌ها و مختل‌کردن نظم در هرات نقش دارند.
سید غفور هاشمی – خبرگزاری دید- هرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا