آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانگزارش

هراس از طا-لبان مانع حضور زنان در آموزشگاه‌های سواد آموزی می‌شود

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: شماری از آموزگاران آموزشگاه‌های سواد آموزی که در ولایت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، می‌گویند که بعد از بسته شدن مکاتب به روی دختران، حالا زنان نیز نمی‌توانند به کورس‌های سواد آموزی شرکت کنند.


به مناسبت روز جهانی سواد، شماری از آموزگاران که برای زنان و دختران در کورس‌های سواد آموزی آموزش می‌دهند به خبرگزاری دید می‌گویند که زنان و دختران به دلیل ترس از طا-لبان نمی‌توانند به کورس‌ها حاضر شوند.
رویا ثابت آموزگار در کورس‌های سواد آموزی می‌گوید که امارت اسلامی باید خواست زنان و دختران را در نظر بگیرد و هرچی زودتر مکاتب را بازگشایی کند.
ثابت می‌افزاید که بسته بودن مکاتب پیامدهای منفی برای جامعه دارد. در یک سال اخیر دختران با مشکلات روانی دچار شده‌اند. اگر زنان و دختران بی‌سواد بمانند یک ستون اصلی جامعه فلج خواهد بود.
از سویی هم، پلوشه خالقی یکی دیگر از استادان کورس سواد آموزی می‌گوید که وضعیت کشور بحرانی است، بحران اقتصادی و بحران سواد یکی از بدترین و جدی‌ترین بحران‌ها در افغانستان است.
خالقی می‌گوید که با بسته بودن مکاتب، دختران استرس گرفته و مریض هستند. امارت اسلامی باید برای جلوگیری از بروز یک فاجعه در آینده کشور باید مکاتب را بازگشایی کند.
وی می‌گوید دخترانی که از مکتب باز مانده، می‌ترسند که در کورس‌های سواد آموزی شرکت کنند. ترس از طا-لبان باعث شده که حضور دختران و زنان در کورس‌های سوادآموزی بسیار کم‌رنگ باشد.
در روزهای اخیر خبرهای مبنی بر بازگشایی مکاتب دختران در چند ولایت کشور نشر شده بود، اما ذبیح‌الله سخنگوی امارت اسلامی اعلام کرد در جریان بازگشایی مکاتب دختران نیست.
در همین حال ماریا معانی از فعالان مدنی می‌گوید که بسته بودن مکاتب باعث می‌شود افراد بی‌سواد یک جامعه ناسالم را شکل بدهد و خانواده‌ها و افراد از لحاظ علمی، فرهنگی و اقتصادی عقب می‌ماند.
معانی افزود که اگر زنان و دختران و همچنان تمام جامعه در کنار زنان ایستاد شوند و متحدانه مبارزه کنند، می‌توانند طا-لبان را را وادار به بازگشایی مکاتب دختران دوره ثانوی کنند.
وی همچنان می‌گوید که دلیل بسته بودن مکاتب دخترانه فراتر از صنف ششم ترویج ناآگاهی و جهل در جامعه است و افراد ناآگاه همواره بر مسیر تعیین شده از سوی حکومت‌های این چنینی حرکت می‌کنند و جامعه بی‌سواد باعث استمرار چنین حکومت‌ها می‌شود.
این فعال مدنی از نهادهای حامی حقوق زنان می‌خواهد تا در این شرایط به زنان افغانستان کمک‌ کند و ما را تنها نگذارند. این نهادها باید از هر طریقی که می‌تواند با زنان و دختران افغانستان همکاری کند.
معانی می‌گوید که زنان و دختران افغانستان امروز در سخت‌ترین روزها به سر می‌برند و با جان شان بازی کرده و به اعتراضات شان ادامه می‌دهند تا به حقوق شان برسند.
مرسل قاسمی ( مستعار) گفت که ما نمی‌توانیم پیامدهای منفی بسته بودن مکاتب را تا سال‌های بعد جبران کنیم. ما چندین سال به عقب برگشتیم.
قاسمی افزود که بسته بودن مکاتب مشکلات را برای زنان بیشتر ساخته، خشونت‌ها علیه زنان را افزایش داده و مشکلات روانی را برای دختران به دنبال داشته است.
وی از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد تا فشارهای شان را بر طا-لبان بیشتر کنند تا مجبور شوند که مکاتب را به روی دختران باز کنند.
این در حالی است که به تازگی سازمان یونسکو اعلام کرده است که برای کاهش بی‌سوادی در افغانستان برای ۲۵ هزار زن و مرد برنامه آموزشی را فراهم می‌کند.
قاسمی افزود که زنان و دختران افغانستان هنوز شلاق‌های دوره پیش طالبان را به یاد دارند به همین خاطر از امارت اسلامی می‌ترسند و حتا برای این که با طا-لبان مواجه نشوند از تعلیم، تحصیل و کار کناره‌گیری کرده‌اند.
گفتنی است که بیشتر از یک سال از بسته ماندن مکاتب دخترانه فراتر از صنف ششم می‌گذرد، اما طا-لبان دلیل قانع کننده‌ای برای جامعه ارائه نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا