آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعه

رهبر طا-لبان به سرمایه‌گذاران:

هراس نداشته باشید کشور را به خود کفایی برسانید

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: نخستین نمایشگاه بین‌المللی بعد از حاکمیت طا-لبان در کابل افتتاح شد. در این نمایشگاه رهبر طا-لبان به تاجران کشور گفته است که از هیچ چیز هراس نداشته باشید و در کشور سرمایه گذاری کنید.


بعد از حاکمیت طا-لبان در افغانستان اولین نمایشگاه بین‌المللی امروز پنجشنبه (۱۰قوس) با حضور ده‌ها شرکت داخلی و خارجی در کابل افتتاح شد.
این نمایشگاه با نام «امام ابوحنیفه» و با حضور شماری از مقام‌های طا-لبان، تاجران داخلی و خارجی از جمله برخی از تاجران زن و نمایندگان شماری از سفارت‌های خارجی در کابل افتتاح شد.
در نمایشگاه هفت روزه «افغانستان سرزمین فرصت‌های بی‌شمار»، «بیش از ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی» تولیدات خود را به نمایش گذاشته است.
ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان در پیامی به مناسبت گشایش نمایشگاه مذکور به سرمایه‌گذاران گفته که افغانستان زمانی به خود کفایی اقتصادی می‌رسد که همه دست به دست هم داده و در جهت رشد اقتصادی کشور سهم بگیرند.
در پیام ملا هبت‌الله آخوندزاده خطاب به تاجران آمده است: از هیچ چیز ترس و هراس نداشته باشید در حال حاضر فرصت خوب سرمایه گذاری در کشور مساعد شده است بیایید در کشور‌تان سرمایه گذاری کنید.
از سویی هم، محمد یونس مومند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: در این نمایشگاه بر علاوه شرکت‌های داخلی، شرکت‌های خارجی از کشور‌های ایران، پاکستان و ترکیه نیز تولیدات خویش را به نمایش گذاشته است.
آقای مومند بر حل چالش‌های تاجران و سرمایه‌گذاران کشور تاکید کرده گفت: در یک و نیم سال گذشته یگانه مشکل اساسی تاجران و سرمایه‌‎گذاران افغانستان، مشکل بانکی بود که در بیرون کردن هر یک صد هزار دالر از بانک سه هزار دالر مصرف می‌شود.
حکومت طا-لبان با بحران اقتصادی روبه‌رو است و برای رونق تجارت در کشور اولین نمایشگاه‌ بین‌المللی را برگزار کرده است.
این در حالی است که بانک مرکزی افغانستان گفته است از آغاز روی کار آمدن طا-لبان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا کنون به بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دالر پول نقد برای مصارف بشردوستانه به کابل رسیده است.
آقای مومند از کشور‌های همسایه نیز خواست که روابط تجارتی و اقتصادی خویش را با افغانستان بیشتر سازد.
در همین حال، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: امارت اسلامی با پالیسی اقتصاد محور خویش تلاش می‌کند که کشور را به سوی رفاه و آسایش سوق دهند.
وی با بیان این که افغان‌ها هم حق زندگی کردن بهتر را دارند گفت: دیگر بیش از این جهان ما را به چالش نکشاند بگذارند که به خودکفایی دست پیدا کنیم.


شیخ شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طا-لبان گفت: تا هنوز با ۱۷۸ شرکت‌های داخلی قرارداد استخراج معادن کوچک را امضا کردیم و پالیسی این است که معادن کوچک به شرکت‌های خارجی داده نشود.
آقای دلاور گفت: در حال حاضر بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در بخش معادن در افغانستان مساعد شده است.
سرمایه‌گذاران و صنعت کاران کشور نیز بر حمایت از تولیدات داخلی کشور تاکید کرده می‌گویند که در قسمت صنعتی شدن کشور باید توجه جدی صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا