آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

هرج و مرج گسترده در امریکا؛ معترضان ساختمان کانگرس را اشغال کردند

به دنبال ورود هزاران تن از طرفداران دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به ساختمان کانگرس، هرج پایتخت آن کشور را فرا گرفت و نشست تایید نتیجه انتخابات مختل شد
به نقل از صدای امریکا، پس از آنکه هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا به عمارت کانگرس داخل شدند، جلسۀ تایید نتایج انتخابات امریکا مختل و عمارت کانگرس مسدود شد.

این رویداد عصر چهارشنبه (۱۷ جدی) زمانی به وقوع پیوست که قانونگذاران کانگرس ایالات متحده به ریاست مایک پنس، معاون ریاست جمهوری امریکا جلسۀ تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده بودند.
ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی و نشرات زندۀ رسانه‌های امریکایی طرفداران آقای ترامپ را نشان می‌داد که صف نیروهای پولیس را در بیرون ساختمان کانگرس در هم شکسته و وارد ساختمان شدند.
جو بایدن رییس جمهور منتخب ایالات متحده در واکنش به این رویداد گفت دموکراسی ایالات متحده «مورد تهاجم غیرمترقبه» قرار گرفته است. او از دونالد ترامپ خواست تا در تلویزیون ملی رفته و مسئولیت خود را به صفت فرمانده کل قوای مسلح ادا کند و معترضان را فرا بخواند.
اندکی بعد، دونالد ترامپ در یک پیام ویدئویی، بدون آنکه هجوم معترضان به مقر کانگرس را تقبیح کند، یکبار دیگر انتخابات را تقلب آمیز خواند و خطاب به طرفدارانش گفت: «باید صلح داشته باشیم. پس خانه بروید. دوست تان داریم؛ شما بسیار خاص هستید».

اما پیش از نشر این پیام ویدیویی آقای ترامپ، در حالی که گروه کثیری از معترضان در بیرون ساختمان کانگرس ایالات متحده با پولیس برخورد داشتند، دونالد ترامپ در یک پیام توییتری از آنان خواست تا از پولیس حمایت کرده و «صلح آمیز» باشند.
گزارش‌ رسانه‌ها حاکی از آن است که پولیس برای جلوگیری از ورود معترضان به مجلس نمایندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.
در پی این رویداد، موریل بوسر شهردار واشنگتن دی سی اعلام کرد که سر از ساعت ۶:۰۰ شام به وقت محل، قیود گشت و گذار در این شهر نافذ است.
اندکی پیشتر از این هرج و مرج، مچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای ایالات متحده، از رد کردن نتایج انتخابات امتناع ورزید. او در یک پیام توییتری نوشت: «به احترام از تصمیم مردم امریکا و دفاع از نظام حکومت‌داری مان رای می‌دهم».

دقایقی پیش از یورش معترضان به کانگرس ایالات متحده، دونالد ترامپ در میان هزاران طرفدارش در مقابل قصر سفید در شهر واشنگتن دی سی سخنرانی کرد. او گفت که نتایج انتخابات را «هرگز» نخواهد پذیرفت و بار دیگر ادعا کرد که نتایج انتخابات به یغما رفته و خود را برندۀ انتخابات خواند.
آقای ترامپ همچنان از مایک پنس معاون ریاست جمهوری امریکا خواست تا نتایج انتخابات را تایید نکند و آن را برای تصدیق مجدد به ایالت‌ها بفرستد.
اما اندکی بعد، آقای پنس با نشر نامه‌ای گفت که بر ضد تصمیم کالج الکتورل رای نمی‌دهد. آقای پنس در این نامه نوشته است: «حلف وفاداری من به حمایت و دفاع از قانون اساسی، مرا مکلف می‌سازد تا در تشخیص اینکه کدام آرای الکتورل شمارش شود و کدام نشود، از صلاحیت خود یکجانبه استفاده نکنم».
در واکنش به این نامۀ آقای پنس، رییس جمهور ترامپ در یک پیام توییتری نوشت: «مایک پنس شجاعت این را نداشت تا برای حفاظت از کشور و قانون اساسی مان، آنچه را که باید انجام می‌داد، انجام دهد».
مقام‌های پولیس گفته اند که تا کنون شش نفر از طرفداران آقای ترمپ را به اتهامات مختلف از جمله حمل اسلحه و مهمات و حمله بر افسران پولیس بازداشت کرده اند.
پس از آنکه هیئت انتخاب کنندۀ رییس جمهور یا الکتورل کالج، نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا را رسماً اعلام کند، جلسۀ معمول و تشریفاتی تایید نتایج از سوی کانگرس برگزار می‌شود که آخرین مرحلۀ انتخابات پنداشته می‌شود.
در جلسۀ روز چهارشنبه در کانگرس ایالات متحده، شماری از قانون‌گذاران جمهوریخواه نتایج انتخابات را در ایالات اریزونا که جو بایدن با تفاوت اندک از دونالد ترمپ در آن برنده شده است، به چالش کشیدند.
با اینحال، سناتور مک‌کانل در مخالفت با این تصمیم هم حزبی‌های جمهوریخواه خود گفت: «رای‌دهندگان، محاکم، ایالت‌ها همه ندا در آوردند. آنان همه حرف خود را زدند. اگر ما [تصمیم] آنان را ملغی کنیم، اینکار برای همیش به جمهوری مان آسیب خواهد رساند».
چک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای امریکا گفت: «کانگرس در مورد نتایج انتخابات تصمیم نمی‌گیرد، بلکه مردم این تصمیم را می‌گیرد. در ختم جلسۀ امروز، بار دیگر تایید خواهد شد…که مردم امریکا جو بایدن و کاملا هریس را به صفت رییس جمهور و معاون رییس جمهور ایالات متحده انتخاب کرده اند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا