آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

در مراسم یازدهمین سالروز شهید کاظمی عنوان شد:

هرنشست صلح بدون حضورمردم پذیرفتنی نیست/ ازاندیشه‌های شهید کاظمی در راستای صلح استفاده شود

از یازدهمین سالروز شهادت شهدای نمایندگان مردم افغانستان در راس آن شهید سید مصطفی کاظمی امروز جمعه (۱۸عقرب) طی مراسم خاصی با اشتراک سیاسیون، سران احزاب سیاسی، اعضای مجلسین شورای ملی، اساتید دانشگاه و صدها تن ازباشنده کابل در تالار لوی جرگه تجلیل شد.


از یازدهمین سالروز شهادت شهدای نمایندگان مردم افغانستان در راس آن شهید سید مصطفی کاظمی امروز جمعه (۱۸عقرب) طی مراسم خاصی با اشتراک سیاسیون، سران احزاب سیاسی، اعضای مجلسین شورای ملی، اساتید دانشگاه و صدها تن ازباشنده کابل در تالار لوی جرگه تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمدیونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری گفت: شهید کاظمی از استعدادهای نو شکفته و ازکادرهای استثنایی افغانستان بود.
وی افزود:« کاظمی شهید در آزمون جهاد و دفاع ازکشور در برابر تروریزم پیشگام بود و در فصل پس از طالبان نیز نقش مدیریتی نخبه خویش را برای کشور اجرا کرد.»
قانونی گفت: هر زمان که ما در پارلمان به مشکل بر می‌خوردیم به چهره معصوم آقای کاظمی نگاه می‌کردیم؛ زیرا وی همیشه درکنار مشوره، طرح و راهکار نیز ارایه می‌کرد.


قانونی در باره نشست مسکو گفت:« طرح صلح بدون حضور حوزه مقاومت تحت هر نامی باشد ما آن را قبول نداریم.»
وی با بیان این که ما صلح مهندسی شده را نمی‌خواهیم، گفت: مذاکره صلح، نشست مسکو آغاز تجزیه افغانستان است و ما خواستار جزیره مسلح قدرت درکشور نیستیم.
آقای قانونی گفت: اگر جزایر قدرت درکشور تشکیل شود برای آینده افغانستان بسیار خطر آفرین خواهد بود
آقای قانونی درارتباط به انتخابات پارلمانی گفت: این انتخابات با کمی و کاستی برگزار شد و امیدواریم که نتایج آرا مطابق به آرای مردم اعلان شود.
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی به ابعاد جنگ درمناطق مرکزی پرداخته گفت: حکومت در برابر تهاجم نابرابر طالبان بر خانه‌های مردم ارزگان و جاغوری بی‌توجه است و آنرا منازعه قومی می‌خواند.
محقق گفت، زمانی که موج حملات داعش علیه یک طبقه خاص از شهروندان آغاز شد ما طرح دفاع از مردم و مساجد را به حکومت دادیم که طرح امنیت مساجد تطبیق، اما طرح جامع مناطق مرکزی تا هنوز عملی نشده است.
وی علاوه کرد: اگر طرح عملی می‌شد و ما ۱۰ هزار نیروی دفاعی می‌داشتیم امروز اینگونه مردم مناطق مرکزی کشته نمی‌شدند.
او با انتقاد تند ازجامعه جهانی دربرابر کشتار شهروندان افغانستان گفت: جامعه جهانی دراین قسمت بی‌تفاوت نشسته وهیچ کاری نمی‌کند.
محقق درباره نشست مسکو گفت: حکومت به جانب روسی گفته که اگر از شخصیت‌ها و احزاب سیاسی در این نشست دعوت شود، حاکمیت ملی زیر سوال می‌رود و در حالی که خود حکومت به گونه قاچاقی از طریق شورای عالی صلح دراین نشست اشتراک کرده است.
داکتر سیدعلی کاظمی، رهبر حزب اقتدار ملی یک بار دیگر با انتقاد تند ازحکومت گفت: پس از گذشت ۱۱ سال هنوزهم پهلوهای پنهان فاجعه بغلان که در نتیجه آن نمایندگان مردم شهید شدند روشن نشده است.


وی بیان داشت که تقاضای خانواده شهدا از حکومت این است که تا این قضیه روشن شود و عاملان آن به پنجه قانون سپرده شوند.
آقای کاظمی درارتباط به نشست مسکو گفت که این نشست یک قدم نیک به پیش است و ما ازآن استقبال می‌کنیم.
محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: شهید سید مصطفی کاظمی یکی از سیاست مداران نخبه کشور بود و نبود وی یک ضایعه بزرگ برای کشور و مردم به حساب می‌آید.
وی درارتباط به نشست صلح مسکو گفت: امیدواریم که نشست مسکو آغازی باشد برای گفت‌وگو و مفاهمه برای آوردن صلح درکشور.
وی با انتقاد ازحکومت گفت: دولت شهامت این را پیدا نکرده تا در نشست مسکو شرکت کند و خواسته‌های شهروندان را مطرح کند.
آقای ایزدیار افزود: تروریستان دشمن همه شهروندان افغانستان است و آنان قوم‌ و مذهب نمی‌شناسند؛ زیرا درهفده سال گذشته این پدیده از تمام اقوام کشور قربانی گرفته است.
معاون مجلس سنا بیان داشت که امروز تروریزم طالبانی، داعشی و هر نام دیگر که بر آنان می‌گزارند، دربرابر شهروندان افغانستان قرار دارند و فرزندان ما از تمام اقوام و مذاهب بر علیه آنان مبارزه می‌کنند.
احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی گفت: کاظمی برای کشور و دردهای آن می‌اندیشید.
وی افزود: سیاست در افغانستان متاسفانه فصلی است و به منافع ملی نمی‌اندیشد و افغانستان مانند تخته شطرنج بی‌صاحب است که امروز هر کسی بالای آن بازی می‌کند.
آقای سعیدی در باره نشست مسکو گفت: نشست مسکو تروریستان دیروز را در جایگاه بالاتر از حکومت قرار داده است.
با این همه، شهید سید مصطفی کاظمی رییس کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان، در ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ خورشیدی با جمعی از نمایندگان مجلس در اثر یک حمله انتحاری ترور شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا