آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

رییس جمهورغنی:

هرچند خشونت‌ها کاهش یافته، اما جنگ هنوز ادامه دارد

رییس جمهور محمد اشرف غنی در یک گفت‌وگو با نهاد غیر انتفاعی تد(TED) گفته که هرچند خشونت‌ها کاهش یافته، ولی هنوز هم خشونت‌های طالبان از افراد ملکی و نظامیان افغانستان قربانی می‌گیرد و بسیار بالا است.

رییس جمهور محمد اشرف غنی در یک گفت‌وگو با نهاد غیر انتفاعی تد(TED) گفته که هرچند خشونت‌ها کاهش یافته، ولی هنوز هم خشونت‌های طالبان از افراد ملکی و نظامیان افغانستان قربانی می‌گیرد و بسیار بالا است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی امروز پنجشنبه (۵ سرطان) در گفت‌وگو با نهاد غیرانتفاعی TED گفت که طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند و نمی‌شود که آنها را نادیده گرفت.
آقای غنی با تاکید بر ضرورت مذاکرات مستقیم صلح با طالبان گفت که آن گروه باید بپذیرد که بدون خواست مردم افغانستان نمی‌تواند کاری انجام دهد و از اینرو به گفتۀ وی باید راه حل سیاسی جستجو شود.
رییس جمهور گفته است که با وجود کاهش جنگ‌های شدید؛ رقم قربانیان هنوز هم خیلی بالا است. او گفت: «به گونۀ اوسط هر روز تلفات نظامیان افغان ۳۰ تا ۳۵ و مجموع تلفات روزانه به ۷۰ نفر می‌رسد»
آقای غنی افزود که روند رهایی زندانیان طالبان از بند حکومت و اسیران حکومتی از قید طالبان به پیش می‌رود و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای مستقیم به زودی آغاز شود.
آقای غنی در این گفت‌وگو از پیامدهای خروج عجولانۀ نظامیان امریکایی از افغانستان هشدار داد و گفت که با توجه به تهدید تروریزم، ایالات متحده باید متوجه باشد که خروج نظامیان این کشور از افغانستان چه پیامدهایی برای آن کشور خواهد داشت.
آقای غنی تاکید کرد که افغانستان هیچ ملاحظه‌ای در مورد تصمیم ایالات متحده در این زمینه ندارد، اما گفت که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سیستماتیک باشد؛ نه عجولانه.
بر اساس توافقنامه امریکا – طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، ایالات متحده باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در جریان ۱۴ ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.
رییس جمهور غنی با اشاره به اینکه نیروهای ویژۀ کشور در سطح منطقه دومین جایگاه را دارد و قوای هوایی افغان نیز سه برابر شده است، گفت که افغان‌ها توانایی تامین امنیت شان را دارند.
با اینحال، آقای غنی هشدار داد که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان قبل از زمان تعیین‌شده و امضای توافق صلح میان حکومت و طالبان، روی روند گفت‌وگوهای صلح تاثیر خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا