آخرین اخبارافغانستانسیاست

هواداران جنبش در مزارشریف:

هرچه زودتر جنرال دوستم برگردد و نظام‌الدین قیصاری رها شود


هم‌زمان با روز دوم اعتراضات مردمی در فاریاب در واکنش به بازداشت نظام‌الدین قیصاری، صدها تن از هواداران جنبش ملی افغانستان در مزارشریف اقدام به راه‌پیمایی کرده و خواستار رهایی نظام‌الدین قیصاری و همچنان برگشت جنرال دوستم شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، گل محمد ایرکین معاون و عضوی شورای رهبری حزب جنبش ملی که در اعتراضات حضور داشت، به رسانه‌ها گفت: علت دستگیری آقای قصیاری معلوم نیست، آیا تنها جرم نظام‌الدین قیصاری تأمین امنیت فاریاب و مبارزه با طالبان است؟
آقای ایرکین افزود: تجمعات و تظاهرات‌های مردم در ولایات سرپل، جوزجان، فاریاب و بلخ به منظور رهایی آقای قیصاری و برگشت جنرال دوستم، معاول اول رییس‌جمهور شکل گرفته است.
از سویی هم، سید شمس‌الدین سادات، رییس شورای ولایتی جنبش در بلخ به نماینده‌گی از اشتراک‌کنندگان این گردهمایی، یک قطعنامه ۵ ماده‌ای را به خواند.
در این قطع‌نامه ۵ خواست مشخص از رییس جمهور و حکومت عنوان شده است:
۱- از مسئولان حکومت وحدت ملی جداً تقاضا می‌نماییم تا هرچه عاجل نظام‌الدین قیصاری، نماینده خاص جلالتمآب الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون، اول مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و مؤسس رهبر و بنیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در امور خیزش‌های مردمی ولایت فاریاب و قومندان امنیه ولسوالی قیصار را آبرومندانه رها نماید.
۲- دستگیری نظام‌الدین قیصاری بر خلاف قانون بوده، صلح و ثبات و وحدت ملی را خدشه‌دار ساخته‌است.
۳- ما پشتیبانی و حمایت خویش را از مردم ولایت فاریاب اعلام نموده، از مسئولان ارشد حکومت محلی ولایت فاریاب جداً تقاضا داریم عاملان کشتار شهروندان فاریاب و محافظین نظام‌الدین قیصاری را گرفتار و به پنجه قانون بسپارد.
۴- ما اشتراک کنندگان این گردهمای از دولت مرکزی تقاضا می‌نماییم تا هرچه عاجل بازگشت با عافیت جلالتمآب الحاج سترجنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و مؤسس، رهبر و بنیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را به کشور مساعد نماید.
۵- هرگاه خواست‌های ما اشتراک‌کنندگان عملی نشود، به حرکت‌های مدنی و در صورت ضرورت آماده‌ایم حتی به حرکت‌های نافرمانی مدنی نیز دست بزنیم.
گفتنی است که همزمان با این اعتراضات در پیوند به بازداشت نظام‌الدین قیصاری در فاریاب، اعتراضاتی در ولایت سرپل نیز صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا