آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانصحت

هر دو ساعت یک زن آبستن در افغانستان می‌میرد

خبرگزاری دید: ملل متحد با ابراز نگرانی در مورد وضعیت زنان در افغانستان می‌گوید که هر دو ساعت یک زن آبستن در این کشور جان می‌دهد

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) امروز یک‌شنبه (۶ سنبله) در گزارشی گفته است که آمار مرگ‌و‌‌میر مادران در افغانستان بالاترین رقم در آسیا و اقیانوسیه است.
این نهاد می‌گوید که زنان آبستن در افغانستان به هیچ‌ گونه خدمات صحی دسترسی ندارند.
این نهاد تخمین می‌زند که که حدود ۸۷ هزار زن در سن آبستنی هستند که از این تعداد حدود ۸ هزار و ۴۰۰ زن دسترسی اندکی هم به مراقبت‌های صحی بارداری ندارند.
در گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل آمده است که نبود سیستم صحی، زندگی زنان نیازمند را که در مناطق دورافتاده به سر می‌برند، با خطر روبه‌رو می‌کند.
داکتر ناتالیا کانم مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل، درباره این چالش عمده در افغانستان گفته است: «برای ۲۴ هزار زنی که هر ماه در مناطق دشوارگذر زایمان می‌کنند، زایمان می‌تواند در واقع حکم اعدام باشد».
گفتنی است که در اوایل سال جاری، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای تأمین سلامت باروری و رفع نیازهای روانی – اجتماعی ۹.۲ میلیون تن، ۲۵۱.۹ میلیون دالر درخواست کرده بود تا بخشی از این کمک‌ها به جلوگیری از مرگ‌ومیر مادران در افغانستان اختصاص داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا