آخرین اخبارجهان

هزاران رومانیایی برعلیه دولت شان دست به اعتراض زدند

در آستانه جلسه پارلمان رومانیا برای تایید ابطال فرمان دولت، ده‌ها هزار نفر از مخالفان دولت سوسیال دموکرات این کشور، شب گذشته در«بخارست» تظاهرات کردند. این اعتراض‌ها که از دو هفته پیش آغاز شده، علیرغم عقب‌نشینی دولت برای عدم اجرای این فرمان و استعفای وزیر عدالت رومانیا، همچنان ادامه دارد.
طبق این فرمان که دولت رومانیا آن را در اواسط ماه جنوری صادر کرده بود، سیاست‌مدارانی که به اختلاس و فساد مالی متهم هستند، از تعقیب قضایی و زندان در امان می‌ماندند.
رسانه‌های خارجی، شمار تظاهرات‌کنندگان را تنها در بخارست دست‌کم ۵۰.۰۰۰ نفر گزارش اعلام کرده‌اند.
گفته می‌شود، در صورتی‌که این قانون امضا شده و توسط دولت سوسیال دموکرات رومانیا به اجرا گذاشته می‌شد، رهبر این حزب که به علت اختلاس و تقلب انتخاباتی به دو سال زندان محکوم شده است نیز از این مجازات نجات می‌یافتند.

طبق این طرح دولت، تنها اعضای احزاب و سیاست‌مدارانی که با استفاده از موقعیت خود دست به اختلاس بیش از ۴۴.۰۰۰ یورو زده باشند، مجازات می‌شوند و کمتر از این مقدار اختلاس به زندان محکوم نخواهند شد.
از سال ۲۰۰۷ به این‌سو که رومانیاا به اتحادی اروپا پیوسته است و متعاقب فشار بر این کشور از سوی این اتحادیه برای مبارزه با فساد مالی، صدها شخصیت سیاسی از جمله چند وزیر و رهبر احزاب در این کشور به زندان محکوم شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا