آخرین اخبارادبیاتاسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانش

هشتصد و سیزدهمین سالزاد مولانا در زادگاهش بزرگداشت شد

از هشتصد و سیزدهمین سالزاد مولانا جلال‌الدین محمد بلخی عارف بزرگ، عالم ربانی و شاعر شوریده بلخی در زادگاهش گرامی داشت شد.


به گزارش خبرگزاری دید، ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ امروز یکشنبه(۱۳میزان) طی مراسمی، از هشتصد و سیزدهمین سالروز بزرگداشت شاعر فرزانه و عارف وارسته؛ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی تجلیل کرد.
مراسم بزرگداشت یاد و خاطره مولانا جلال‌الدین بلخی با حضور مقام‌های دولتی و محلی، مراکز علمی و فرهنگی، رسانه‌ها، شاعران و نویسندگان بلخی در مزارشریف برگزار شد.
در حاشیه‌ این مراسم، نمایشگاه بزرگ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی نیز افتتاح گردید. در این نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنرمندان رسامی، نقاشی، شعر و نویسندگی و همچنین انواع کتب و سایر آثار باستانی و قدیمی به تماشای عموم گذاشته شد.
طی این مراسم، معین امور فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور، محمد اسحاق رهگذر والی بلخ و رییس شورای ولایتی به ایراد سخن پرداختند. خوانش مثنوی و شعرهای مولوی، تئاتر، موزیک و نواختن سازهای محلی، اهدای تقدیرنامه به شاعران و نویسندگان از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
ایجاد رشته مولاناشناسی در دانشکده‌های کشور، حفظ و نگهداری از آثار مولانا در موزیم بین‌المللی افغانستان و پیگیری دوسیه مثنوی و معنوی مولانا در کشورهای همسایه ایران و تاجکستان نیز از جمله درخواست‌های شاعران و نویسندگان ولایت بلخ از معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ بوده است.

این همایش در حالی برگزار می‌شود که باقی‌مانده خانه‌ مولوی بزرگ در ولایت بلخ به صورت خرابه بوده و هیچ طرح و برنامه‌ای برای بازسازی بیت مولانا از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره نگهداری از آثار باستانی کشور روی دست گرفته نشده است.
با وجود آنکه کشورهای اروپایی و آسیایی در مورد مولوی‌شناسی بیش از هزاران نسخه و جلد کتاب چاپ کرده‌اند؛ اما از طرف دولت افغانستان که زادگاه آن عارف وارسته است، هیچ کار علمی و فرهنگی و ادبی صورت نگرفته است.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی در (‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد و در ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری در قونیه) مصادف با ۱۵ مهر/میزان ۵۸۶ – ۴ دی/ جدی ۶۵۲ هجری شمسی از جهان رفت.
مولانا از بزرگترین و مشهورترین عارفان و شاعران پارسی‌گو است و سال ۲۰۰۷ میلادی در جهان به نام او مسمی شده است.
آثار مشهور او عبارت است از مثنوی معنوی، دیوان شمس و فیه مافیه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا