آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

هشتم مارچ؛ رییس جمهور غنی روز زن را تبریک گفت

رییس جمهور اشرف غنی در پیامی که به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان منتشر شده، این روز را برای زنان افغانستان تبریک گفته و تصریح کرده که جایگاه زنان در قانون اساسی کشور تضمین شده است.

رییس جمهور اشرف غنی در پیامی که به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان منتشر شده، این روز را برای زنان افغانستان تبریک گفته و تصریح کرده که جایگاه زنان در قانون اساسی کشور تضمین شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی امروز یکشنبه (۱۸حوت) در پیامی هشتم مارچ روز جهانی زن را تبریک گفت.
در این پیام آمده است: خوشحال هستم که همه ساله از هشتم مارچ، روزجهانی زن در کشور ما به صورت گسترده گرامی‌داشت بعمل می‌آید. به این مناسبت از سعی وتلاش وزارت امور زنان و سایر نهادها تشکر می‌کنم.
رییس جمهور غنی در این پیام تاکید کرده که «قانون اساسی کشور جایگاه زنان را تضمین کرده است. زنان کشور پس از تجربه‌های سخت و تلخ گذشته اکنون در مسیر بالندگی قرار دارند. در تمام قوای سه گانه دولت جمهوری اسلامی افغانستان امروز زنان حضور چشم گیر وفعال دارند».
بر بنیاد پیام ریاست جمهوری، درشورای ملی کشور زنان با حضور موثر خود با توانایی وجرئت تمام از کارکرد حکومت نظارت کرده و در قانون گذاری سهم فعال دارند.
در پیام به فعالیت زنان در بخش علی و قضایی اشاره شده است: در بخش عدلی وقضایی کشور زنان در عالی ترین سطح یعنی رهبری ستره محکمه و بخش‌های مهم سارنوالی حضور موثر دارند.
در بخش های اجرایی زنان کشور درکابینه در سطح وزارت، معاونت وزارت خانه‌ها، ریاست‌ها، اداره‌های محلی و بخش‌های نظامی حضور معنا دار و چشمگیر دارند.
رییس جمهور غنی افزوده: ما درعرصه سیاست خارجی فرصت‌های مهمی را برای زنان فراهم کرده‌ایم، هم اکنون سفیر کشورما در امریکا ونماینده افغانستان در سازمان ملل از زنان فعال کشور می‌باشند.
در بخش دیگری از پیام رییس جمهور غنی به حضور زنان در عرصه صلح نیز اشاره شده است.
در این پیام گفته شده: زنان کشور در عرصه صلح پیشگام و دارای نقش محوری‌اند. ما نگرانی‌های زنان را در این رابطه شنیده و درک کرده‌ایم.
در این پیام به جایگاه زنان در مسئله صلح تاکید شده: حقوق وجایگاه زنان در موضوع صلح برای ما اهمیت اساسی دارد. ازاین جهت بدون دید گاه زنان در رابطه به موضوع صلح تصمیمی اتخاذ نخواهد شد. زنان کشور در نشست بزرگ لویه جرگه با پیام‌های واضح خود نظرات شان را به همه روشن ساختند. ما بادرک پیام های زنان در رابطه به صلح اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا