آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانگزارش

هشت مارچ؛ زنان: در دو دهه گذشته حمایت‌ها از زنان نمایشی بود

رسول شهزاد کابل
با فرارسیدن هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان، شماری از زنان در افغانستان در واکنش به وضع محدودیت‌ها علیه زنان می‌گویند که جهان نباید نظاره‌گر وضعیت حقوقی، اجتماعی و انسانی زنان افغانستان باشد. زنان همچنان می‌گویند که در دو دهه گذشته حمایت از زنان نمایشی بود.


این زنان می‌گویند جهان نظاره‌گر محرومیت زنان افغانستان است در حالی که همواره با نشر یک اعلامیه ابراز حمایت می‌کنند، ولی در عمل هیچ اقدامی نکرده‌اند.
مریم هوتک خبرنگار و یکی از زنانی است که باور دارد در دو دهه گذشته رویکردها به حقوق زنان نمادین و نمایشی بود.
هوتک در پیوند نگاه حاکمیت و جهان در دو دهه گذشته به حقوق زنان می‌گوید که برخی از نهادها و افراد به صورت نمایشی برای حقوق زنان کار می‌کردند.
بانو هوتک به این باور است که برخی از زنان در آن دوره با خودخواهی حق زنان را پامال و برای بهبود وضعیت زندگی شان هیچ فعالیت نکردند.
این بانوی خبرنگار نهادها حامی حقوق زنان را که در دو دهه گذشته فعالیت داشت، بی باور به اصل حقوق زن دانسته و جنگ و ناامنی را نیز از علل عدم نهادینه شدن حقوق زنان در اجتماع افغانستان می‌داند.
هوتک اما با این حال، می‌گوید: با وجود مشکلات زیاد در دوران جمهوریت، زنان از حق تحصیل و کار و آموزش برخوردار بودند و ما امیدوار بودیم که وضعیت هر روز بهتر شود.
وی تنها راه رسیدن به حق زنان و دستاوردهای این قشر اجتماع را همبستگی و اتحاد زنان می‌داند و از زنانی که در خارج زندگی می‌کنند، می‌خواهد که با زنان داخل افغانستان در یک صف قرار بگیرند.
مینه نوری دانشجو، بانویی دیگر، نقش جامعه جهانی را در قبال زنان افغانستان فقط نظاره‌گر می‌داند و به این باور است که جهان زنان افغانستان را فراموش کرده است.
وی می‌گوید، حمایت کشورهای جهان از زنان افغانستان فقط در حد یک اعلامیه بوده ولی در عمل هیچ حمایت وجود نداشته است.
نوری می‌گوید که زنان از آموزش، کار و تحصیل ممنوع شدند و این یک فاجعه بزرگ در تاریخ افغانستان خواهد بود چون در هیچ کشور چنین رویکردی علیه زنان وجود ندارد.
به باور او، زنان در وضعیت کنونی به حمایت قاطع نیاز دارند و از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد که صدای زن افغانستانی را به گوش جهانیان برسانند.
از سویی هم، زرغونه یعقوبی هرچند توضیح می‌دهد که زنان اکنون با محدودیت‌های شدیدی مواجه هستند، اما تاکید می‌کند که فقط مبارزه و اتحاد زنان را به پیروزی در تامین حقوق انسانی شان می‌رساند.
به باور او، زنان برای به دست آوردن حق کار و تحصیل مبارزه کرده و قربانی داده‌اند، اما باز هم باید دادخواهی کنند و ادامه بدهند.
یعقوبی گفت: زنان هنوز کارهای زیادی پیش‌رو دارند که باید انجام بدهند؛ زیرا در جامعه مرد سالار و سنتی افغانستان نیل به اهداف، پشت کار زیاد و حوصله مندی فراوان می‌خواهد.
گفتنی است که هشتم مارچ روز همبستگی زنان جهان از دو سال به این سو در افغانستان تجلیل نمی‌شود و زنان با محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت کار در نهادهای غیر دولتی و تحصیل در مقطع لیسه و دانشگاه مواجه هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا