آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخانوادهزنانکودکانمنطقه

هشدار/ آغاز موج شدید بارندگی و وقوع سیلاب‌ها در کشور

خبرگزاری دید: موج جدید بارندگی فردا جمعه ۲۸ ثور وارد کشور می‌شود و حدود ۵ روز ادامه پیدا خواهد کرد. اداره هواشناسی درباره وقوع سیلاب‌های بیشتر هشدار داده است.این موج که هفته قبل ضعیف پیش بینی شده بود، حالا به عنوان یک موج قوی با احتمال بارندگی روزانه تا ۳۰ میلی متر پیش بینی شده است.

به جز جنوب شرق و جنوب کشور باقی ولایات از این موج بارندگی متاثر خواهند شد، اما بیشتر بارندگی‌ها متمرکز به شمال و شمال شرق کشور است. طوری در نقشه‌های پایین هم نشان داده شده است. تمام ولایت‌ها زیر رنگ آبی تا نارنجی احتمال بارندگی دارند.

درجه حرارت هوا نیز با این بارندگی‌ها سردتر می‌شود. به خصوص در شمال و غرب کشور، احتمال دارد درجه حرارت تا ۱۰ درجه پایین‌تر از حد وسط سردتر گردد.

احتمال  ادامه بارندگی تا ۲۷ ماه می ( ۲ هفته دیگر) نیز می‌رود.

ادامه این بارندگی‌ها وابستگی به موج رطوبت مونسون هند نیز می‌تواند داشته باشد. هر زمانی که مونسون در هند فعال گردد، شمال افغانستان نیز وارد ساحه فشار بلند می‌گردد که احتمال بارندگی را کمتر می‌سازد، اما هنوز خبری از مونسون در هند نیست. گفته می‌شود که در هفته آینده مونسون در جنوب هند فعال می‌گردد.

در همین حال دفتر هماهنگ کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که بر اثر سرازیرشدن سیلاب در ولایت‌های بغلان، بدخشان و تخار در شمال‌شرق افغانستان، تاکنون جان باختن ۱۸۰ نفر، زخمی‌شدن ۲۴۲ نفر و تخریب کلی یا قسمی هشت هزار و ۹۷۵ خانه تأیید شده است.

این نهاد روز (دوشنبه، ۲۴ ثور) با انتشار گزارشی گفته است که ۵۱ کودک و ۵۰ زن نیز در میان جان باختگان سیلاب در این سه ولایت است.

اوچا گفته است که شهرستان‌های «برکه» و «بغلان جدید» در ولایت بغلان بیشتر آسیب را دیده‌اند و ۸۰ درصد تلفات در این دو شهرستان ثبت شده است.

در گزارش اوچا آمده است که تاکنون جان باختن ۷۳ نفر و زخمی‌شدن ۷۶ نفر در ولسوالی بغلان جدید، جان باختن ۷۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر در ولسوالی برکه و جان باختن ۱۳ نفر در ولسوالی های دهن غوری، گذرگاه نور، جلگه، نهرین و پلخمری ثبت شده است.

بر اساس گزارش این نهاد، پنج هزار خانه در ولسوالی برکه و هزار و ۵۰۰ خانه در شهرستان بغلان جدید و هزار ۶۱۲ خانه در پنج ولسوالی دیگر، یا ویران شده و یا آسیب دیده‌اند و ۶۰۳ خانه نیز گزارش شده است در ولسوالی های خوست و فرنگ و تاله‌وبرفک، آسیب دیده‌اند.

اوچا شمار جان باختگان سیل در تخار را ۲۴ نفر و شمار زخمی‌ها در این ولایت را ۱۴ نفر اعلام کرده و گفته است که بیش از ۱۰۰ خانه تخریب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا