آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

هشدار ارتش پاکستان در مورد هرج و مرج سیاسی پسا انتخابات در این کشور

خبرگزاری دید: به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان، جنرال عاصم منیر برگزاری انتخابات را موفقانه خوانده و به مردم شادباش گفته است.

آقای منیر در این بیانیه گفته، ایجاد هرج‌ومرج برای یک کشور مترقی و با جمعیتی بزرگ «مناسب نیست».

جنرال منیر در پیام خود گفته مشارکت «آزادانه» مردم در انتخابات دلیلی بر پابندی آن‌ها به دموکراسی است. او افزوده که ایجاد محیط امن برای برگزاری انتخابات به‌ رغم مشکلات ستایش‌آمیز است.

انتخابات سراسری پاکستان روز پنجشنبه (۱۹ دلو) برگزار شد و در آن ۱۲۸ میلیون شهروند واجد رای‌دهی به نامزدان مورد نظر خود رای دادند.

فرمانده ارتش پاکستان در حالی از برگزاری «موفقانه» انتخابات ستایش می‌کند که این انتخابات با شکایت‌های گسترده‌ای از قطع خدمات مخابراتی و اینترنت تا وجود تقلب و ناامنی‌های مرگبار به همراه بوده است.

با گذشت بیش از دو روز کمیسیون انتخابات پاکستان موفق نشده نتایج نهایی انتخابات سراسری را اعلام کند.

در یکی از آخرین موارد از ناامنی‌ها محسن داور، رییس سابق کمیته روابط خارجی مجلس ملی پاکستان و کاندیدای انتخابات روز پنجشنبه در وزیرستان شمالی از ناحیه پا زخمی شد.

کمیسیون انتخابات پاکستان تا قبل از ظهر روز شنبه (۲۱ دلو) نتایج ۲۵۲ کرسی مجلس ملی را اعلام کرده است.

براساس نتایج رسمی اعلام شده توسط این کمیسیون تاکنون نامزدان مستقل متحد عمران خان ۱۰۰ کرسی مجلس را به دست آورده‌اند.

اگرچه حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در ماه‌های گذشته با سرکوب شدید مواجه شده اما نتایجی فراتر از انتظار را در انتخابات روز پنج‌شنبه به دست آورده است.

مسلم‌لیگ – نواز با به دست آوردن ۷۱ کرسی در جایگاه دوم و حزب مردم پاکستان با به دست آوردن ۵۴ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

به دنبال این‌ها حرکت متحد قومی پاکستان ۱۷ کرسی مسلم‌لیگ پاکستان سه کرسی و حزب استحکام پاکستان دو کرسی را به دست آورده‌اند.

جمعیت علمای پاکستان به رهبری مولانا فضل‌الرحمن نیز دو کرسی و سه حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان، حزب ملی بلوچستان و مسلم‌لیگ شاخه ضیاالحق هر کدام یک یک کرسی مجلس ملی را به دست آورده‌اند.

هر حزب برای تشکیل دولت به ۱۶۹ رای/کرسی جادویی نیاز دارد. به همین دلیل در ساعات گذشته تحریک انصاف پاکستان، مسلم‌لیگ – نواز و حزب مردم هر کدام از تشکیل یک حکومت ایتلافی سخن گفته‌اند.

احتمالاً تحولات ساعات آینده نشان خواهد داد که کدام احزاب برای جلب کرسی‌های بیشتر موفق‌تر عمل کرده و حکومت آینده را تشکیل خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا