آخرین اخبارسیاستمنطقه

هشدار ازبیکستان: عدم کمک به مردم افغانستان، سبب بی‌ثباتی بیشتر می‌شود

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه ازبیکستان هشدار داده است که اگر به بحران بشری در افغانستان رسیدگی نشود، بی‌ثباتی در منطقه افزایش خواهد یافت.

هشدار ازبیکستان
عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبیکستان امروز چهارشنبه(۲۰ دلو) هشدار داده است که اگر به مردم افغانستان کمک نشود و بحران انسانی این کشور حل نگردد، بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد.
کاملوف: وخامت اوضاع می‌تواند منجر به رادیکالیزه شدن جامعه، تقابل گروه‌ها و تجمیع احتمالی نیروهای افراطی شود.
وی پس از گفت‌وگوهای متمرکز بر افغانستان با وزیر امور خارجه لاتویا که کشورش عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، خواستار انعطاف بیشتر جهان در مورد این موضوع شد که آیا حکومت طا-لبان را به رسمیت بشناسد یا خیر.
وزیر خارجه ازبیکستان گفته است: ما معتقدیم که موضوع به رسمیت شناختن حکومت یک جاده دو طرفه است. باید یک راه میانه وجود داشته باشد. دولت موقت باید به وعده‌های خود عمل کند. اینها اساساً همان شرایطی هستند که توسط جامعه بین‌المللی تعیین شده است. از سوی دیگر، جامعه جهانی باید هر گونه گام مثبت و تغییر در افغانستان را تشویق کند. باید با این حکومت کار و گفت‌وگو کرد.
وی افزوده است: (طا-لبان) برای پاکسازی کشور از وجود تروریست‌ها کارهای زیادی انجام می‌دهد. آنها همچنین می‌خواهند در جامعه اقتصادی منطقه‌ و بین‌الملل ادغام شوند. ما باید این تلاش‌ها را تشویق و حمایت کنیم و در عین حال بر شرایط خود پافشاری کنیم: جلوگیری از خشونت، حسن هم‌جواری و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای مردم افغانستان.
کاملوف در ادامه بیان داشته است که یک مرکز حمل‌ونقل بین‌المللی چند منظوره قبلاً در [شهر مرزی] ترمز برای تحویل محموله‌های بشردوستانه به افغانستان ایجاد شده است.
او از دولت لاتویا برای حمایت از ایده ایجاد این مرکز قدردانی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا