آخرین اخبارافغانستانسیاست

هشدار تند والی بلخ به ارگ و سپیدار: تا زمانی که خواست‌های جمعیت عملی نشود کنار نمی‌روم


عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی، در مراسم تجلیل از شهادت « عبدالقادر ذبیح‌الله» در بلخ، به تندی علیه تصمیم اخیر ارگ مبنی بر برکناری‌اش از پُست ولایت بلخ موضع گرفت و بار دیگر هشدار داد که کسی نمی‌تواند او را از ولایت بلخ با یک « مکتوب » کنار بزند.
آقای نور همچنان افزود که تیم رییس جمهور و جمعیت اسلامی دو طرف تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی هستند، پس تیم مقابل نمی‌تواند طرف دیگری را که پنجاه درصد شریک قدرت باشد، با یک مکتوب برکنار کند.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور که در مراسم یادبود از « عبدالقادر ذبیح‌الله » سخن می‌زد به تندی در مورد تصمیم اخیر ارگ موضع گرفته و هشدار داد که کسی نمی‌تواند او را تعیین یا برکنار کند.
آقای نور در بخشی از سخنانش، داکتر عبدالله را در مورد مکتوب برکناری خودش مقصر خوانده و افزود که بیشترین تلاش را به خاطر کنار زدن او و دیگر چهره‌های وابسته به جمعیت اسلامی او کرده است.
والی بلخ، داکتر اشرف غنی را حق داد که علیه او فعالیت کند ولی عبدالله را « مارآستین» خوانده و گفت:« اشرف غنی هر خصومتی که بامن دارد حقش است و رییس جمهور خوب می‌شناسد که من کیستم. توان هم دارم، زبان هم دارم و کسی بازی هم داده نمی‌تواند مرا ولی درد ما ا ز مارهایی‌که در آستین پروراندیم است، من به پاس همسنگری مسعود شهید از عبدالله حمایت کردم و من بخاطر عبدالله بارها مارشال بزرگ را اذیت کردم ولی من به اشتباه رفتم.»
از سویی‌هم، عطا محمد نور با به آرامش خواندن هوادرانش، بودن یا کنار رفتنش را از ولایت بلخ مربوط به تصمیم‌گیری شورای رهبری جمعیت اسلامی دانسته و افزود: اگر جمعیت اسلامی تصمیم بگیرد که کنار بروم؛ کنار خواهم رفت.
وی، گفت: «اگر جمعیت بگوید عقب بکش می‌کشم، اگر بگوید که مبارزه بکن می‌کنم و حتی اگر بگوید پای برهنه هندوکش را فتح کن می‌کنم. هدفم این است که ما از آدرس جمعیت حرف می‌زنیم نه از آدرس شخصی، ولی حکومت باید بداند که من والی بودم و والی خواهم بود. در طول سیزده سال والی بودنم همیشه از حیثیت و شرف مردمم حمایت کردم.»
او در مورد برنامه‌های کاخ سپیدار گفت:« عبدالله می‌خواهد همه را در لبه پرتگاه برابرکند ولی زورش به ما نمی‌رسد و او خود را به ارگ فروخته است.»
والی بلخ در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش به ارگ و سپیدار هشدار داد که از حضور جامعه جهانی استفاده سیاسی نکنند در غیر آن تا پای جان ایستاد خواهد شد.
عطا محمد نور تصریح کرد که در صورت عملی نشدن خواسته‌های جمعیت اسلامی، گام بعدی حرکت‌های مدنی است ولی اگر در آن صورت هم خواسته‌های شان عملی نشود، «گام‌های بعدی» برداشته خواهد شد.
تنش میان ارگ و عطا محمد نور زمانی اوج گرفت که اداره امور در یک اعلامیه، گفت که آقای نور از ولایت بلخ عزل شده و مهندس داوود به عنوان والی جدید بلخ تقرر یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا