آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

هشدار تیم ثبات و همگرایی به کمیسیون انتخابات: تا شنبه آینده مهلت دارید!

اعضای تیم ثبات و همگرایی می‌گویند که کمیسیون انتخابات تا روز شنبه مهلت دارد که آرای تقلبی را باطل کند، در غیر آن با فصل جدیدی از حرکت‌های بازدارنده مردمی مواجه خواهد شد.

اعضای تیم ثبات و همگرایی می‌گویند که کمیسیون انتخابات تا روز شنبه مهلت دارد که آرای تقلبی را باطل کند، در غیر آن با فصل جدیدی از حرکت‌های بازدارنده مردمی مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید؛ عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول تیم ثبات و همگرایی در نشست امروز حزب جنبش در کابل، اظهار داشت: ‌کمیسیون مستقل انتخابات تا روز شنبه نتیجه آرای تقلبی را معلوم کند، در غیر آن مردم به صفوف معترضان هفت ولاین پیوسته و فصل جدیدی از حرکت‌های بازدارنده را آغاز خواهند کرد.
فرهمند افزود: مردم در ششم میزان با قبول زحمات و مشکلات به پای صندوق‌های رای رفتند و اکنون برای دفاع از آن و ایستادگی در برابر بازشماری آرا و رای تقلبی به پا خاسته‌اند.
وی تصریح کرد: از آغاز پروسه ثبت نام به بعد، حرکت‌های مشکوک آغاز شد و برخی ولایت‌ها ناامن شد، جمع‌آوری تذکره‌های استیکردار آغاز شد و شبکه‌های مخابراتی در بعضی از ولایت‌ها قطع شد و در روز انتخابات نام رای‌دهندگان از لیست حذف شده بود که نشان از تقلب بود.
معاون تیم ثبات و همگرایی گفت: ۱۳۷ هزار رای اضافی، ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان و ۲۴۲۳ صندوقی که اساس بایومتریک ندارند، آرایی است که شرکت درملوگ و کمیسیون آن را ثابت کرده، ولی روند بازشماری آرا مشروعیت بخشیدن به این آرا است.
عنایت‌الله بابر فرهمند از مداخله نیروهای امنیتی و دفاعی در امور انتخابات یاد کرد و افزود: با مداخله مستقیم این نیروها دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات باز‌ شد و روند بازشماری تکمیل گردید و اما هفت ولایت باقی مانده م مردم از رای خود دفاع می‌کنند.
فرهمند با بیان این که کمیسیون انتخابات تلاش دارد پای نیروهای امنیتی و دفاعی را در امور انتخابات وارد کند، تصریح کرد: در مقابل معترضان در بغلان از آب و گاز اشک‌آور استفاده شده است.
وی تاکید کرد: کمیسیون انتخابات متوجه عواقب عملکرد خود باشد و اگر‌می‌تواند با‌ دلیل، معترضان را قناعت دهد، در غیر آن پای نیروهای امنیتی و دفاعی را نکشاند.
معاون تیم ثبات و همگرایی گفت: کمیسیون انتخابات تحت تاثیر مستقیم ارگ قرار دارد، ولی تیم ثبات و همگرایی ۵۱.۹ درصد رای پاک را با خود دارد و از آن دفاع می‌کنیم.
در همین حال، اسدالله سعادتی معاون دوم تیم ثبات و همگرایی در این نشست با حمایت از معترضان هفت ولایت گفت: سرنوشت آرای ملت به دست کسانی افتاده که حساسیت و اهمیت قضیه را درک نمی‌توانند.


سعادتی افزود: مردم لبریز از خشم هستند و این آرامش قبل از طوفان می‌باشد و اگر وضعیت مهار نشود، ابعاد آن ویرانگر خواهد بود.
وی با بیان این که مردم آماده قربانی برای دفاع از رای خود هستند، تصریح کرد: تیم دولت‌ساز درون خانه‌ها جاسوسی می‌کند و برای نفاق پروپاگند را با مردم شریک می‌کند.
معاون دوم تیم ثبات و همگرایی با تأکید بر این که کمیسیون انتخابات استقلالیت خود را حفظ کند، اظهار داشت: مسئله مصالحه مجدد و تشکیل حکومت وحدت ملی دیگر منتفی است.
همچنین عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در پیامی تیلفونی گفت: وضعیت افغانستان روز به روز بدتر می‌شود، مسئله صلح معلوم نیست، ناامنی بیشتر شده، بیکاری به اوج رسیده و مردم مهاجرت می‌کنند که دلیل همه این بدبختی‌ها شخص رییس جمهور اشرف غنی می‌باشد.
دوستم با بیان این که کمیسیون مستقل انتخابات، استقلالیت ندارد، افزود: این کمیسیون تحت فشار ارگ قرار دارد و به دستور آن عمل می‌کند.
وی با تأکید بر این که تسلیم زور نمی‌شویم، تصریح کرد: ارگ تلاش دارد که در کنار سایر نفاق‌های موجود، نفاق قومی بین سربازان را دامن بزند و این نیروها را دو دسته کند.
رهبر حزب جنبش ملی اسلامی اظهار داشت: کارد به استخوان رسیده و ما از تهدید‌ها نمی‌ترسیم و در چنین شرایطی نیاز است که از تکرار فجایع گذشته جلوگیری شود.
عبدالرشید دوستم با بیان این که تنها رای بایومتریک قابل قبول است، گفت: افغانستان به شدت به طرف یک بحران خطرناک در حرکت است.
دوستم افزود: بابه دوستم سنگر را رها نمی‌کند و معترضان و مردم افغانستان برای دفاع از رای خود ایستادگی کنند.
در همین حال، فرخنده زهرا نادری عضو ارشد ثبات و همگرایی در این نشست گفت: معترضان در ۷ ولایت از دموکراسی حمایت کردند و ما در کنار آنها می‌ایستیم.


نادری با بیان این که تقلب را نمی‌پذیریم، افزود: دموکراسی بدون حضور مردم تبدیل به دیکتاتوری می‌شود و در شرایط موجود نیاز است که همه در برابر تقلب ایستادگی کنیم، زیرا فردا ناوقت خواهد بود.
وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان عزت ملت هستند و نباید در مقابل مردم خود ایستاد شوند.
همچنین عبدالله قرلق عضو رهبری حزب جنبش ملی اسلامی در این نشست گفت: مردم در شمال و شمال شرق برای حق خود دادخواهی کرده‌اند و وضعیت قابل تحمل نیست.

قرلق افزود: نیروهای امنیتی به‌جای این که در برابر تروریستان مبارزه کنند، در برابر مردم خود دست به اقدامات خشونت‌آمیز می‌زنند.
وی با بیان این که کمیسیون انتخابات مستقل نیست و مامور ارگ است، تصریح کرد: تلاش شود که بحران ۲۰۱۴ تکرار نشود، در غیر آن بحران خطرناکی در انتظار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا