آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

هشدار رییس جمهور ایران به امارت اسلامی: سریعاً حقابه ما را بدهید، بعداً گلایه نکنید!

خبرگزاری دید: ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در سفری به ولایت سیستان و بلوچستان این کشور به مقامات امارت اسلامی هشدار داد که اگر سریعاً حقابه این کشور را از رود هیرمند رها نکنند، حق گلایه بعدی را ندارند.

به نقل از تسنیم، سیدابراهیم رئیسی در سفر به ولایت سیستان و بلوچستان این کشور گفت: حق‌آبه‌ مردم سیستان از هیرمند را نمی‌توان مشمول مرور زمان کرد و این حق مردم است که از گذشته در معاهده‌ها و قراردادها وجود دارد.

وی تصریح کرد: «به حاکمان افغانستان عرض می‌کنم این مطلب ما را عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان را سریعاً بدهند».

رییسی گفت: برخی به ما خبر می‌دهند که سد کجکی افغانستان آب چندانی ندارد یا مثلاً بخشی از این سد را لجن فرا گرفته؛ افغانستان باید سریعاً اجازه دهد تا کارشناسان ما بررسی کنند، اگر کارشناسان ما تایید کردند در نبود آب بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد این حق مردم باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

آقای رییسی افزود: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد و این حق مردم استان است و ما این حق را در همه نقاط مرزی دنبال می‌کنیم. به عنوان دولت اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

وی خاطرنشان کرد: البته امروز مسئله آب مسئله همه دنیاست اما اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود و باید این سخنان را بسیار جدی بگیرند که بعداً گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار دیپلماسی و سیاسی و گذشت ایام از این مسئله عبور کرد. گذشت ایام مسئله را حل نمی‌کند؛ البته ما به صورت گفت‌وگو و دیپلماسی از طریق نماینده ایران در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان در حال دنبال کردن موضوع هستیم اما از حاکمان افغانستان می‌خواهیم این مطلب را بسیار جدی بگیرند و سریعاً اقدام کنند تا مردم سیستان و بلوچستان به حق خود برسند.

این در حالی است که شام روز گذشته حسین امیر عبداللهیان در مکالمه تیلفونی با امیر خان متقی بر عملی کردن تعهدات طرف افغانستان در پیوند به حقابه آن کشور تاکید کرد.

اخیراً ایران با موضوع حقابه آن کشور از از رود هیرمند با جدیت برخورد کرده و رییس جمهور این کشور به مقامات مسئول دستور داده که این مسئله را به صورت جدی با جانب افغانستان پیگیری کنند.

ایران مدعی است که حقابه‌اش ار رود هیرمند در سالیان پسین به دشت کاهش یافته، اما کارشناسان در افغانستان می‌گویند که این کشور در طول سالیانی که افغانستان در بحران و جنگ بود، بیشتر از حقابه تعیین شده آب دریافت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا