آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

هشدار عمران خان: مجلس‌های ایالتی را منحل می‌کنم

خبرگزاری دید: نخست وزیر پیشین پاکستان گفته است که دو مجلس ایالتی این کشور را تا یک هفته دیگر منحل خواهد کرد.


عمران خان نخست‌وزیر پیشین پاکستان در تلاش برای ایجاد فشار بر حکومت فدرال جهت برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام، روز گذشته اعلام کرد که حزبش دو مجلس (اسمبلی) ایالتی را زودتر از موعد تعیین شده منحل خواهد کرد.
خان هنگام سخنرانی در جمع هوادارانش در شرق شهر لاهور گفت: جمعهٔ آینده [۲۳ دسمبر]، مجالس پنجاب و خیبر پختونخوا را منحل خواهیم کرد.
حزب تحریک انصاف پاکستان دو مجلس از چهار مجلس ایالتی را کنترول می‌کند و دو مجلس دیگر توسط مخالفان سیاسی خان کنترول می‌شود که حکومت فدرال تحت رهبری شهباز شریف را نیز در دست دارند.
ایالت پنجاب که تحت کنترول حزب تحریک انصاف پاکستان است، پرجمعیت ترین ایالت این کشور است و نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۲۰ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهد.
انحلال این مجالس می‌تواند بحران جدید قانون اساسی را در این کشور ایجاد کند.
اگر دو مجلس ایالتی زودتر منحل شود، باید ظرف ۹۰ روز برای آن‌ها انتخابات جداگانه برگزار شود.
عمران خان گفته که دو حکومت ایالتی خود را به خاطر آینده کشور قربانی می‌کند.
وی افزوده که انتخابات در این دو ایالت به معنای برگزاری رای‌گیری در ۶۶درصد کشور است و از این رو دولت ممکن است انتخابات عمومی را نیز برگزار کند.
عمران خان در سال ۲۰۱۸ میلادی با طرح مبارزه علیه فساد اداری به کرسی صدارت کشورش راه یافت، اما قبل از این که دورهٔ صدارتش را تکمیل کند، پارلمان آن کشور از طریق رای عدم اعتماد وی را سلب صلاحیت کرد و از کرسی صدارت کنار زد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا